onsdag 15 februari 2012

Mungböngroddskimchisallad


Min mungböngroddssallad med solroskärnor har expanderat. Jag fick en gudomlig matingivelse från magen som sa: "Ta kimchin på mungböngroddssalladen" och jag gjorde det.
Oj oj oj vad gott, rivigt, mättande, lätt, snabbt och perfekt!!! Jag har ätit den rätt länge, men ofta som del av matlåda eller till lunch på stan. Så den har inte kunnat komma till sin rätt vid fotografering förut. Den mättar så bra och är en perfekt resesallad som slängs ihop på 3 minuter.

Jag köper de söta saftiga mungböngroddarna på Oriental Supermarket i t-baneplanet på Hötorgets södra, där de kostar endast 12 kr för en påse som räcker till en stor portion, och är fräschare än i de andra affärerna. http://www.orientalsupermarket.se/?page_id=7
På med lite extra cayenne, örtsalt, olivolja, kanske lite hampafröolja för omega 3, 6 och 9, och favvovinägern rårisvinäger. Rårisvinäger har bra pris på Goodstore och Gryningen, och den finns där, rårisvinäger är fortfarande en doldis i vinäger sammanhang, vilket är helt ofattbart.

Och så ett litet täcke av Kimchi. Strö på solroskärnor (blötlagda 4 - 6 h och sen torkade i ugn på 37° med ugnsluckan på glänt eller i min nya lyxiga Sedona torkugn). Vid resa, ta med kärnorna i en påse, det är crunchet, mot det söta och syrliga och saftiga och heta som får din gom att le lyckligt och aldrig tröttna på denna sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar