Visar inlägg med etikett sås. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sås. Visa alla inlägg

lördag 25 januari 2014

Rödbetsörtbiffar med gräddsås och blomkålsmos



Jag gjorde biffar i somras och frös ner. Smidigt o kunna ta fram, och idag värmde jag i torkugnen 1h.
Solrosfrö mjöl av solrosfrön blötlagda och 6h, sköljda, torkade i 7h och mixade till mjöl.
Biffarna värms i torkugn 10 h tills ytan är torr. Blanda:

2 1/2 dl riven rödbeta
2 1/2 dl riven morot
5 dl solroskärnmjöl
6 msk linfrö i blöt i 2 dl vatten
1 msk tamari
persilja
basilika
rosmarin
timjan
kyndel
oregano
havssalt

Blomkålsmos

2 dl blomkål skuren i bitar
1/2 dl rapsolja lite havssalt
ev liteblötlagda och torkade pumpafrön för crunch
mixa

Gräddsås

1 dl cashew blötlagda 6h och skölda
1 msk tamari
1 1/2 dl vatten
lite vitpeppar
mixa

Strö på persilja!


måndag 6 januari 2014

Currytomatgrädd Pastasås


Jag rawveganiserade min enkla trött-efter-en-dag-enklast-möjliga smaskiga pasta sås:

3/4 dl blötlagda 4h o sköljda cashew
4 blötlagda soltorkade tomater i bitar
1/2 tsp curry
1/4 tsk gurkmeja för minnet
lite färsk vitlök
havssalt

Mixa och häll på zucchini eller rödbetspasta!!

söndag 5 januari 2014

Pad Thai rödbeta


Jag smakade rödbetspad thai på  RAW knyt hos Pia Maria på Åland. Mmmmmmmmmm!!!!
Jag blev också inspirerad att skaffa den vackra gröna grönsakssvarven, dyrare, men konst är viktigt i livet. Den ska också stå framme i mitt kök for life! Här är den minsta insatsen för rödbets och morotsnudlarna:




Till Pad Thaisåsen behövs:

3/4 dl blötlagda (4-6h) och sköljda cashewnötter
2 blötlagda dadlar i bitar
1 stor vitlöksklyfta
lika mycket ingefära
lika mycket röd chili
Lägg i mixer, häll i vatten som täcker till 3/4 och mixa! Servera med mycket färsk koriander!


onsdag 25 december 2013

Kåldolmefräs


Kåldolmar har varit min absoluta favoritmat sedan många år. Mitt första veganrecept för tretton år sedan var kåldolmar. Och eftersom julen och midvintern är favoritmatens tid, har jag lagat kåldolmar varje jul. Men om du inte har ork att laga dem då? Då kan du laga Kåldolmefräs!!!

Börja med att blötlägga 1 1/2 korngryn i 4 1/2 dl vatten över natten eller dagen eller några timmar. Koka sedan med blötläggningsvattnet på lägsta värmen nån timme, fyrtio minuter. Salta lite på slutet av koktiden.

Blötlägg 3 dl sojafärsgryn i hälften tamari och hälften vatten, c.a. 1 1/2 dl av varje. Häll på lite i taget, så inget går till spillo och inte sugs upp av de torra grynen.

Gör fräset genom att fräsa en finhackad stor lök i rikligt med rapsolja. Ha i 1/2 mindre huvud hyvlad vitkål skuren i strimlor. Ha på rikligt med rapsolja igen. Fräs. Blanda sedan ner de kokta korngrynen och sojafärsen och fräs lite till. Se till att det är rikligt med rapsolja i. Avsluta med att hälla i någon dl agavesirap, smaka av för sälta (ha i mer tamari om det behövs) och sötma.

Ångkoka potatis i bitar att ha till och gör gräddsås genom att koka upp 3 dl vatten med 1 1/2 dl tamari  och 2 dl mandelgrädde eller mer. Vispa ut 2 mskpotatismjöl med lite kallt vatten till en smet, som vispas i det uppkokta tamarigräddvattnet. Det ska inte koka sedan, bara bubblor ska visa sig. Smaka av så att det är fylligt, gräddigt och lagom salt. Justera med tamari och grädde. Krydda med vitpeppar.

Dekorera med persilja!



tisdag 6 augusti 2013

Korean RAW Food



Taeyoung Han surfed my couch 3 weeks ago, and we got all into rawfood together. In Korea, people want traditional healthy korean style rawfood, not the western often nutty, fatty, sweet rawfood. She translated the korean rawfoodblogs, f. ex. 뀨 Gjus, http://blog.naver.com/tladpskwmf  for me.

The food was out of this world OTW delicious : ) , I just wanted to eat it all the time, so I went 100% raw. It was so easy, my body just wanted to keep doing it.

Here are the recepies that changed my life:

Cucumber Noodle  비빔 냉면  Bi Bim Naeng Myun


Bi Bim Naeng Myun  비빔 냉면  mixed cold noodle
It's a Namul - a side dish

You need 1/2 cucumber sliced with a potato peeler - for the most savoury slices
1/2 onion thinly sliced verticallly
some wild greens, dandelion, yarrow, plantain or spinach, a bit chopped

Korean hot, mild, sour, salty and sweet sauce:
3 T(ablespoons) Red Korean ☆ Chili Powder
2 T apricot extract (3 soaked apricots miwed with a bit agave syrup)
2 T balsamic or raw rice vinegar
2 T sesame powder or whole sesameseeds
1 T tamari
1 T lemon juice
1 T ginger finely chopped
1 T garlic finely chopped
a pinch of pepper and seasalt
agave to taste

per person


Mix


With this we made

Nori Roll 김밥 Kim Bap  


Place 2 unheated black nori sheets on top of each other on a nori rolling mat
or 1 if it doesn't crack
Put 1 1/2 - 2 leaves of a good lettuce on the lower half - broken in pieces to fit
Put quartered cucumber along the middle of the lettuce horizontally
Put 1/2 carrot finely mixminced below the cucumber horizontally
Put 1/2 beetroot finely mixminced above the cucumber horizontally

Then roll the nori roll slowly and pressing down into the middle tightly as you roll
Put water on the last centimeter to glue it together and let it rest on the splice



 The magic is in the sauce that goes with it


make the sauce that goes on each nori piece, as much as you can pile on top of it

3/4 Avocado per nori sheet roll - 8 pieces
1 T apricot extract (2 apricots mixed with 3 T water)
1 T balsamic or raw rice vinegar
1 T tamari
1 T lemon juice
1 pinch of ginger finelychopped
1 pinch of garlic finely chopped
seasalt to taste

Mix

Avocado is very expensive in Korea - 4 € a piece, non organic - so this can be western inspired

Cut the nori roll that now has settled into itself into 8 pieces with a sharpened knife

8 pieces for one person, or a side dish for 2 




Cabbage salad kimchee style 양 배 추 겉절이 Yang bae chu keot cheo lyi

cabbage briefly fermented on the surface
It's like the simplest cheapest climate smartest salad or snack ever
It travels easily in your backpack during the day
It's highly addictive - like kimchee


You chop fresh or regular cabbage into nice chunks and salt them lightly.
Add some chopped ginger and garlic - half and half
Shake it in a container and let it sit for 1/2 hour or a day
in room temperature or in the sun
to get the fermentation going

I added some Red Korean ☆ Chili Powder, for deliciousness

The longer you let it sit - the softer the cabbage
The salt softens the cabbage and draws out the cabbage juice
that mixes with the gingergarlic flavour creating a new taste



  Red Chili Powder 고 춧 가 루 Kochu Garu

Is absolutely necessary. It is sweet, mild, hot and very well rounded in taste.

It also adds a nice red color, more so than other chilipowders.

 Luntmakargatan 76, Stockholm

www.koreanfood.se



I will enjoy your meal! 잘먹겠습니다 Jal Muk Get Sup Ni Da

I will have a good meal - Thank you for the meal

I thank the farmer producer cook

I will eat well!

I will eat delicious!

Thanks, Taeyoung (Glorious) for sharing!


100 ☆ ☆ ☆  stars - very important in korean! :

Make and spread these recepies of deliciousness so they go around the world and truly change the world!



fredag 1 februari 2013

Mustig vinter rawfood - Pepprig brungräddsås på kål och rötter


Det är gott med gräddsås! Lite peppar i och lite lök! Det funkar jättebra
över strimlad kål, morot och grönsallad!

Hyvlad rödkål och eller vitkål
fin eller grovriven morot, finriven saftar till det härligt!
hackage luftiga gröna blad, jag hade stora libanesiska maskrosväxten cimi rapa hemma.

Mixa 3/4 dl (per person) 4 - 6h blötlagda och sköljda cashewnötter (kvällen innan) med
lite lök
tamari, inte för mycket
vatten som inte täcker
svartpeppar

Häll över. Strö över lite gomashio om du vill, mixade sesamfrön med havssalt.
Mustig vinter rawfood.


torsdag 31 januari 2013

Kiviks Lilla Råa



Min själssemester i Haväng i sommras kombinerade jag med daglig cykeltur till Kiviks Lilla Råa för lunch och inspiration!




Löksåsen på squashpastan var så löksåsig och enkel att laga!
Och de serverar många goda rätter ihop, och alltid alfaalfa, gott och mättande!



Kivik är som blommornas stad, jag stannade och luktade mycket!


Den här rosen luktar godast!!!


Jättenattljus, feminist power!!!



 Här är den stora är Brownien to die for. Den var slut sista dan när jag tänkt köpa med för hemtransport till amerikanska Brownieloverpappan i Stockholm. Det andra är fudgen som inte smakar som brownien.


torsdag 4 oktober 2012

Squashpasta med löksås


Sommarens Havängsemester med lunch på Kiviks Lilla Råa, bjöd på denna goda rätt som en del av lunchtallriken. Oj, oj, oj!!! Löksås!!! Så enkel och gosig mat!

3/4 dl blötlagda (4 - 6h) och sköljda cashewnötter per person
1/5 av nötmängden lök, röd eller gul
vatten som täcker nöt och lök till 3/4
havssalt (rätt rejält eftersom squashpastan är osaltad)

Mixa och servera med körsbärstomater och Drottning Markattas opastöriserade kalamata oliver. Om du mixar i en supermixer får du en silkeslen sås!