Visar inlägg med etikett restaurang. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett restaurang. Visa alla inlägg

torsdag 20 november 2014

Wagamama teriyaki fried tofu ramen


Idag var jag med en ny kompis och åt på Wagamama i Stockholm. Det var otroligt gott, hade längtat efter wontonsoppa länge men inte orkat åka till Kokyo. Wagamamas veganska teriyaki fried tofu ramen soppa var gudomlig. 
En perfekt både lätt och mustig buljong, med sötma, syra och styrka och lyxiga smakrika stora friterade tofutärningar. Jag fick med breda band-risnudlar för jag är vegan och beställde extra böngroddar, bok choi och svamp i min soppa, förutom säsongens grönsaker som ingick och som var bambuskott, alger och machésallad, allt för endast 98kr. 
Skålen var stor. En helt underbar träsked också den stor, att äta ur. Stora breda träbord i matsalen, mysiga bås på sidan. Ligger mitt i city bredvid centralstationen på Klarabergsviadukten 65, snett mittemot arlandabussarna. Mitt nya favoritställe! 

http://www.wagamama.se/var-meny/teriyaki-fried-tofu-ramen


lördag 8 februari 2014

Spicy delicious green detoxsoup


We celebrated Julie's birthday at Ecobaren and I had the most delicious soup! Here are the ingredients, just put them in the blender and mix! Top with hijiki algae and red beet sprouts.

yellow bell pepper
kale
red onion
cilantro
garlic & ginger
seasalt
water

Served with buckwheat crackers made of sprouted buckwheat, sesame seeds, yellow flaxseeds and a few raisins and goji berries to go with a cashew dill sourcream cheese, delicious!


söndag 12 januari 2014

Apfelstrudel


Jag vallfärdade till Open World Café utanför Danderyd i lördags, för att jag älskar apfelstrudel!
Katherine Söderberg som är från Österrike hade bakat i veckan. Raw för 35 kr. Cashewgrädden som var till var underbar, inte söt! Och det är så fin stämning där, med lounge soffor, snötäckt äng vid sjö utsikt, ljus, blommor, böcker och konstutställning på väggarna.


torsdag 26 december 2013

Matapoteket Mainly RAW


Mitt nya favvo RAW ställe är Matapoteket Mainly RAW, på Bondegatan 6 i Stockholm. För 100 kr får du en smaskig trerätters måltid!! Öppet till 17 mån - tis och till 19 ons - fre. Lördagar 12 - 16.


Deras rödbetsburgare med pepparrotskräm är underbar, coleslawen krämig och med sting, sötpotatis stripsen to die for. Pressgurkan är också to die for, så enkel, med salt, agave, äppelcidervinäger och massage. Sååå goood!!! 


http://www.mainlyraw.se


Mitt nya ultimata chokladgodis är deras chokladrutor. Det blev 7 stycken till jul och nyår. 25kr st. Oj oj oj. Bästa fikat i stan, missa inte!!! https://www.facebook.com/MatapoteketKram


Matkonstnärerna är Maria och Johan, här med Ariel. De gör världen bättre och godare och mer meningsfull. Tisdagen den 7e januari 2014 öppnar de igen! Be there!



torsdag 31 januari 2013

Kiviks Lilla Råa



Min själssemester i Haväng i sommras kombinerade jag med daglig cykeltur till Kiviks Lilla Råa för lunch och inspiration!




Löksåsen på squashpastan var så löksåsig och enkel att laga!
Och de serverar många goda rätter ihop, och alltid alfaalfa, gott och mättande!



Kivik är som blommornas stad, jag stannade och luktade mycket!


Den här rosen luktar godast!!!


Jättenattljus, feminist power!!!



 Här är den stora är Brownien to die for. Den var slut sista dan när jag tänkt köpa med för hemtransport till amerikanska Brownieloverpappan i Stockholm. Det andra är fudgen som inte smakar som brownien.


söndag 11 november 2012

Göteborg!!! Rawfoodbaren!!! Lasagne!! Peanutchokobrownie!!


Så har det varit Samhain, Summer's End och det har jag firat i Göteborg med Elin. Rrrrraaawwwwr!!!!
På ekologiska Rawfoodbaren har vi ätit mest varje dag och dansat och röstimproviserat. Denna goda dyra avsmakningsmeny med 4 rätter, raw bröd och sallad har vi avnjutit för 170 kr. Lasagnefrälst!! Det trodde jag inte. Hyvlad squash, tunna tomatskivor, spenatblad i lager med cashew b-jäst ostsås!! Basilika blad on top!! Extatisk mattrans!!! Go slow meditation!! 


En bit pizza och en god saltvatten mjukad rödvitkålsslaw. Soppan så enkel, pumpa, vatten, olja, kanel och chili. Mmmmmm!!!!!! Sen kom jordnötschokobrownien. Oj oj oj. Som jag inte tänkt ta, men fick i utbyte mot en Goodstore booja booja raw choklad hallontryffel. Gourmet snickers!


Ett choklad lager och ett jordnötslager. Båda med mandel och dadel och lite salt! Ännu starkare mattrans och lite varje dag i dagarna 3! En bit åker med tillbaks till Stockholm och till pappi som är chokobrowniefreak.








En halv brunch för 85kr med hot Bloody Mary shot med röksaltkristaller, krämig rödbetssallad och to die for toffeeapple slices! Mjuka äppelskivor med agave och maca. Oj oj oj. Det är så mysigt och fint här!! Centralt på Viktoriagatan 18, spårvagn till vasavictoria, öppet till 18 vardagar och 16 lördagar. http://rawfoodbaren.se/


onsdag 10 oktober 2012

Veganpizza på stan


Jag har varit två gånger och ätit glutenpizza på O Mamma Mia, Kungstensgatan 62. Korsgata nära Dalagatan, Sabbatsberg, t-bana Odenplan. http://kartor.eniro.se/m/93Bgj Ja ja ja!!! De är inte hutlöst dyra, som de var när de låg vid Nytorget, och de är goda! Jag beställer min long time favourite, med tabascokryddad vetegluten skinka, färska champinjoner och färsk ruccola. Specialbeställer alltså. Inga problem!



Min vegankompis beställde modifierad Quattro Stagioni med extra aubergine. Auberginen är min nya favorit ingrediens på pizza!! Matigt, fräscht och inte vetegluten! Helt i klass med tabascosk*nka!




Här kan hen kolla in menyn mer i detalj!



måndag 27 februari 2012

Fika igen och raw lunch!


Promenerar längs norra djurgårdsbrunnsviken, solsidan, mot Etnografiska med familj och vänner lite då och då, det är ju Stockholms trevligaste restaurang och café inkl promenad! Och i lördags smakade jag min väns kål och rot sallad, oj oj oj!!! Jag var tvungen att beställa en egen tallrik!


Helt ekologisk och raw och fantastiskt god!!! Strimlad vitkål som bas, med accenter av morot, rödkål och ruccola. Och som pricken över i, rosavita polkabetor i stavar, som ett konstverk!! Och över allt detta hälls den perfekta Lingonvinagretten i en riklig ström! Den är dock inte helt vegan, utan innehåller honung.

Hemma kan ju detta åtgärdas med agavesirap, men jag gjorde ett av mina få honungsundantag, för att kunna delikatess äta ute på stan, centralt, vilket inte är raw lätt. Denna vinaigrette är spetsad med chili, och den heliga treenigheten lingon, sötma från honung eller agave och chili, är breathtaking.

En portion utan bröd och hommus kostar 65 kr, med lite övertalning att få köpa bara denna sallad från buffén. Jag lyxade till det med varmt så gott ekologiskt rooibos te från Brunkulla, med honeybush, blåbär och vanilj, och lite fänkål och blåklint, för skönhet och lugn.