Visar inlägg med etikett svartkål. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett svartkål. Visa alla inlägg

måndag 29 november 2021

Svartkåls/Grönkålschips


Svartkåls/grönkålschips! Orsaken till att jag skaffade en torkugn är det går att äta kopiösa mängder av dessa försvinnande goda nyttiga rawchips! Prisvärt är det också jämfört med köpta potatischips. Jag brukar göra på ca 2 knippen. Min godaste smaksättning är:



Olivolja, vitlök, citronsaft, cayennepeppar, rökt paprika eller paprika och rökt salt och en skvätt tamari. 

 


Blanda och repa i av bladen från stjälkarna. 

            

                               Stjälkarna kan användas i soppa, wok eller gryta


 Blanda, blanda och torka i 7h på 40 grader eller i vanlig ugn med lyckan på glänt med ätpinne. 


Vänta, njuut och upprepa!





 

lördag 21 november 2015

Gräddig soppa med riven potatis, linser, grönt och färsk gurkmeja


Denna hösts nya soppa är en ny kombination. Jag har provat färsk gurkmeja eller turmeric som den också heter, och den är som mildare finriven och stekt med löken, än i pulverform. Och den ska vara bra för det mesta! Ani-inflammatorisk, en anti-oxidant som tas upp bättre med peppar och är fettlöslig och smakar så bra med grädde.

lök
rapsolja
gurkmeja, färsk
buljong, salt, peppar
vatten
potatis
morot
linser, gröna, beluga eller puy
grön eller svartkål
skärbönor eller haricots verts om du har
någon extra färdigkokt böna om du vill, svarta, t.ex
havregrädde

Stek hackad lök med finriven färsk gurkmeja
Häll på vattenkokare kokt vatten och buljong och salt och peppar
Riv i rätt myckrt potatis och lite morot
Ha i hackat överskottsgrönt som blomkålsblad och stjälk, vitkåls- och broccolistjäkar och lite hackad blomkål som är så mild och lite söt och suger i sig alla smaker
och linser, gröna, beluga eller puy. Koka tills linserna är mjuka (30, 20 eller 15 min)
Ha i det gröna sista 5 minuterna, jag har tagit grönkål eller svartkål och skärbönor eller haricots verts.
Om du gör en stor gryta, ha bara i dagens portion grönt överst i ena sidan, så du kan fiska upp det. Då håller den färgen och blir inte farligt nitritig när du värmer upp nästa gång.

Servera och häll i en dryg dl havregrädde per stor portion vid servering. Soppan ska vara riktigt len och god. Speciellt grönkålen och svartkålen smakar himmelskt med grädden, fram kommer 18 nya milda smaker!

fredag 23 december 2011

Chipsverkstad


Ugnen går dag o natt och jag är nu två tredjedelar igenom svartkålspåsen. Mmmmmmmmm!!! Julchips!!! Nyårschips!!! Mellandagschips!!! 2012 chips!!!

onsdag 21 december 2011

Svartkåls gourmetchips


Det finns ekologisk svartkål (dinosaur kale) på Rosendals trädgårdsbutik! Jag som läst om det i ett och ett halvt år i mina rawfoodkokböcker som försvinnande gott, och upptäckte det själv när jag köpte i London i sommras. Jag sammanställde en ultimat kryddning baserad på Lisa Lennons favorit med citron, Ani Phyos recept och mina egna chipotle chilisar.

2 dl groddade solrosfrön och eller cashewnötter
blötlagd chipotle chili
tamari
citronsaft

Mixa och smeta ut på ena eller båda sidor på bladen med sked i en stor vid skål. Eller rör runt geggan med en träsked på bladen. In i ugn 7h, 40°. Sen åker de direkt i magen. Eller ja, en 3 - 4 blad om kvällen är största lyxen!!! Jag testade wasabisolrosfröcashewnöt oxå, det var min InSpiral Lounge favorit, men nu är det sourkreamchipotle som gäller!