Visar inlägg med etikett pizza. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pizza. Visa alla inlägg

torsdag 11 oktober 2012

Eko Gluten Free Vegan Pizza



Nu har jag äntligen haft kraft o testa de glutenfria eko panpizza bottnarna från Amisa som finns på Ekoaffären Eat, 2 st för 60 kr!

Jag lagade till tomatsåsen genom att steka

1 liten hackad lök i olivolja med örterna basilika/oregano/rosmarin/timjan eftersom jag inte hade the Queen of tomatosauce - Salvia - hemma. Sen hällde jag i 500g eko passerade tomater i glasburk och 1/2 dl tomatpuré och salt. Det fick koka ihop medans jag förberedde resten. Sänk värmen så mycket du kan, det sprätter tomatsås i lavakaskader väldigt lätt! Det räcker till 8 pizzor - frys in o spar eller ha pizza craze i flera dagar som jag!

Jag skivade i strimlor 1 1/2 skiva veg skinka till 2 pizzor - vill hitta bra glutenfritt alternativ! Ska tjata mer om att ta in Taifun tofukorvarna i den tredje smaken Sombreros - very spicey!! De finns i London. Sk*nkan doftade jag med cayenne i brist på tabasco som saftar in sej mer.
På med skivade skogschampinjoner och sist riven Cheezly Mozzarella supermelting - mindre än en tredjedels ost per pizza.

In i ugn på 225° i 10 - 15 min, dofta på oregano, svalna 5 min, på med ett berg ruccola, och ät med händer och mun - ingen kniv och gaffel! Ha mycket extra ruccola till!!

onsdag 10 oktober 2012

Veganpizza på stan


Jag har varit två gånger och ätit glutenpizza på O Mamma Mia, Kungstensgatan 62. Korsgata nära Dalagatan, Sabbatsberg, t-bana Odenplan. http://kartor.eniro.se/m/93Bgj Ja ja ja!!! De är inte hutlöst dyra, som de var när de låg vid Nytorget, och de är goda! Jag beställer min long time favourite, med tabascokryddad vetegluten skinka, färska champinjoner och färsk ruccola. Specialbeställer alltså. Inga problem!



Min vegankompis beställde modifierad Quattro Stagioni med extra aubergine. Auberginen är min nya favorit ingrediens på pizza!! Matigt, fräscht och inte vetegluten! Helt i klass med tabascosk*nka!




Här kan hen kolla in menyn mer i detalj!



måndag 6 februari 2012

Pizza!!!


Nu har jag äntligen gjort RAW pizza!!! Jag är bästbäst bäst!!! Jag har velat göra pizza i minst ett halvår, och nu vart det dagen P. Jag gjorde pizza crusten för några dagar sen, och den vart otroligt god. Jag tog Ani Phyos recept och adderade rosmarin:

Blötlägg bovete (3/5) i 6 timmar och skölj noga. Blötlägg gula linfrön (2/5) 4 - 6 timmar.
Mixa med mycket selleri upp till hälften! (den skarpa sellerismaken försvinner och blir bara pizzagod)
olivolja
rosmarin
havssalt
vatten

Bred ut på bakplåtspapper och torka i ugn på 37° i 8-10 timmar med ugnsluckan på glänt.
Jag har börjat låta ugnen gå på natten också. Gör tomatsåsen genom att mixa

tomat
soltorkad tomat
rödlök
vitlök
olivolja eller soltorkad tomatolja
havssalt
peppar

Gör mozzarellan genom att mixa

blötlagda sköljda cashewnötter (4-6h)
lite vatten
lite vitlök
lite citron
havssalt

Oj oj oj vad försvinnande god och mozzarelligt det blev!
Gör svampköttbitarna genom att marinera shiitake i vatten med

lite tamari
cayenne
vitlök

Skiva dem och lägg ut diagonalt på den tomatsås bredda rosmarin crusten, strö över oregano, ringla över lite olivolja, häll över mozzarellan och toppa med mycket ruccola. Ät och njut!!!