Visar inlägg med etikett waffels. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett waffels. Visa alla inlägg

söndag 24 november 2013

Våfflor med jordgubbssylt



   
Detta är min gamla favorit efterrätt! Glutenfria!
Gör egen lagom söt jordgubbssylt:

1 pkt (250g) jordgubbar
20-25 finhackade dadlar
vatten så det inte kokar fast


Häll allt i en gryta och låt det småputtra en 20 min medan du gör i ordning resten.

För grädden ta per person:
2 msk citronsaft
1 dl sojagrädde

Häll sakta ner grädden i citronsaften medans du vispar. Lätt, billigt och fräscht! sedan kan du göra våffelsmeten. För 10 våfflor tag:


3 1/2 dl glutenfrittmjöl
2 tsk bakpulver
4 1/2 dl gräddmjölk (0,75 dl soja + 3,25 dl vatten)
1 kryddmått salt
1 dl rapsolja, gärna kallpressad

Vispa ihop det torra och sen med gräddmjölken och sist den guldgula rapsoljan. Värm ditt järnvåffeljärn o smörj med rapsolja. Häll 0.75 dl smet i järnet och grädda.
Servera med grädden och jordgubbssylten.
Klassiskt och mycket gott!






tisdag 5 januari 2010

Våfflor med hjortronsylt och blåbär

Detta är min nya favorit efterrätt! Ta gärna bara ekologiska ingredienser om du har råd!
Det är så gott med kombinationen syrsöt hjortronsylt och sötsyrliga blåbär, och det ser så vackert och festligt ut!
Om du vill göra egen lagom söt hjortron sylt, börja med den:

1 pkt (250g) hjortron
1 dl (ca) koncentrerad äppeljucie

Häll allt i en gryta och låt det småputtra en 20 min medan du gör i ordning resten.
För grädden ta per person:

2 msk citronsaft
1 dl soja eller havregrädde

Häll sakta ner grädden i citronsaften medans du vispar. Om det inte skulle tjockna, ta ny citronsaft och häll sakta ner den gamla grädden. Lätt, billigt och fräscht! sedan kan du göra våffelsmeten. Jag gör min vanliga våffelsmet, ta för 3 våfflor per person:

1 dl vetemjöl
2 dl knappt vegogräddmjölk (0,5 dl soja eller havregrädde + 1,5 dl vatten)
1 kryddmått salt
1 msk raps olja

Vispa ihop allt. Värm ditt järnvåffeljärn o smörj med rapsolja. Häll 1 dl smet i järnet och grädda.
Servera med grädden, hjortron sylten och de tinade blåbären som du kan placera ut i ett stjärnhimmelmönster över hjortronsylten. Mmmmmmmmm!!!!!!!!!!

Annars kan du göra en jordgubbssylt bara och ta jordubbar istället för hjortron. Klassiskt och mycket gott!