Visar inlägg med etikett Japanskt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Japanskt. Visa alla inlägg

måndag 3 januari 2022

Avocadomaki ris


Kom precis på denna goda superenkla rätt som är som sushi, utan jobbet att göra den!

Koka rundkornigt råris. Ha i  per portionsskål:

1 liten avokado i bitar  i det varma riset

1/2 tsk finriven ingefära

1 1/2 - 2 msk - en skvätt tamari

1 tsk - lite rårisvinäger

och 1/2 tsk wasabi


Så gott! Du kan också äta den med ark av nori rivet i bitar som du skopar upp riset med. Och du slipper extra sockret i den inlagda garin - ingefäran, och saknar det inte. Sushi feeling så ofta du vill oavsett hur mycket energi du har o laga den.

lördag 28 februari 2015

Homemade Wagamama teriyaki fried tofu ramen soup


It's to expensive to eat out everyday my stomach craves this ramen soup, so I had to copy the recepie! 
Here comes:
Fry 8 pieces of tofu, in 3x3 cm squares, 1cm thick in plenty of canola/raps oil, until golden brown on both sides. Cook 100g flat rice noodles (king soba makes organic noodles, sold at Goodstore) in 7dl of water for 3 min. Pour trough sieve into another pot, saving the remaining water. Rinse the noodles with cold water to prevent further softening, and put in the serving bowl. 

Reheat the remaining water, add 1 clove of minced garlic, the same amount of minced ginger, a cube of bullion, preferably marigold organic Swiss vegetable bouillon low salt glutenfree. It can be found at Goodstora and Gryningen. Add 1/3 dl of tamari (Clearsprings tastes very good), 1 1/2 tsp agave syrup, 1 tsp brown rice vinegar (Clearspings at Goodstore or Gryningen) and some blackpepper.

Add some broccoli in small pieces, sliced carrot, sliced cabbageleek cut into 2 cm chunks, kale or whole leaf spinach and sugarsnaps if you find organic. Boil for 2-3min. Pour over noodles and top with the tofu squares! Garnish with maché or fresh spinach leaves and enjoy with chopsticks and a chines ceramic spoon, or if you can find a big japaneese wooden soup spoon.



lördag 1 december 2012

Asian Japaneese Salad



Jag kände för något nytt idag, och magen sa arame alger, och ville kolla mina asian salad recept. Så det gjorde jag och gjorde en best of dressing över de salladsingredienser jag hade hemma.

goda luftiga gröna blad, jag hade stora libanesiska maskrosväxten cimi rapa hemma
mungböngroddar
grovriven morot
lite hyvlad rödkål
krispig tänstickad rättika
arame alger

Häll på dressingingredienserna

rårisvinäger
rostad sesamolja
utrörd hällbar miso
lite finhackad vitlök
agave sirap
något chiliflakesaktigt, jag hade shichimi togrshi, japansk 7 krydda hemma, med
chilipeppar, sesamfrö, japansk peppar, sjögräs, apelsinskal, hampafrö, vallmofrö

häll sesamfrö över, mmmm!!!


fredag 5 oktober 2012

My Favourite Japaneese Dish - Seasoned Tofu with Greens and Rice



Mina vänner ber alltid om receptet till det här!! Det är en enkel och mycket festlig måltid. Det var Emi, som jag träffade på housedansklassen för Shannon i NYC för 10 år sedan, som bjöd oss på detta en kväll. Hennes mamma brukade laga det till henne. Enkelt och beroendeframkallande och kan ätas varje kväll, hela livet, typ!

Koka ris, jag brukar ta rundkornigt (det måste det vara, för klibbsmetigheten) råris, eller specialblandningen av rött rundkornigt, svart vildris och naken havre som jag blandar själv (efter inspiration från den utsökta och studsiga tyska risblandningen som jag hittils endast hittat på Ekostore i Göteborg) och som också kokar på 20 min om jag hittar grynen på Goodstore. Eller som här, ta bara svart vildris. Eller nått från ovan nämda gryn, eller nått annat som du gillar. Jag tar 3/4 dl per person.

När det är kokt, dressa det med perfekt avvägning mellan De 4 Heliga Ingredienserna

Miso, lite, inte för salt får det bli
Tamari, lite, inte för salt får det heller bli
Rårisvinäger (i orginal är det sake eller mirin) för syran
Rostad Sesamolja, mer rikligt, sött och fett är gott

Ta lite av allt och smaka, smaka, lika salt som söttfett och lite vinsyrligt ska det bli, inget får dominera. Börja hellre med för lite än att det blir för mycket. Förresten, det är visst jag som börjat med att dressa riset. Detta var egentligen dressingen på De Gröna Grönsakerna, Gärna Ångkokta, som bladspenat, broccoli, skärbönor, gröna bönor etc. Minus Rårisvinägern.
Men jag hittade på att krydda ett paket fryst bladspenat med mycket rapsolja och havssalt. Underbart som en rätt i sig, påhittat en kväll hos en vän när jag blev kvar längre än jag trott och det inte fanns något vegant hemma, och jag hade handlat spenat.
Det tycker jag är godare ibland att servera till riset och tofun, och då vill jag krydda riset istället.

Tofun mosas med gaffel till ett smul i kastrullen, och värms sedan utan vatten eller fett, och kryddas också med De 4 Heliga Ingredienserna.

Sesamfrön kan strös på.

Itadakimasu!!


torsdag 2 februari 2012

Green Miso Soup


Ja, så har det vart det järnsvacka igen. O ingen kul. O inget o leka med. Så kan det gå när du inte tar dina B12 och inte mixar klorofyllgrönt. Så jag tröttnade på söta gröna smoothies när hösten kom, och ville ha saltare mat. Bytte ut, men bytte inte in. Men nu! Har jag hittat på grön misosoppa!! Tjohooo!!!! Mixa

mycket spenatblad
lite gul lök
kanske lite vitlök
kanske lite morot
kanske lite champinjon
2 msk miso
4 dl vatten

kanske ha i lite söta köpta mungböngroddar och skivad champinjon när du känner för det.

Smasko smasko!! Mixad grön klorofyll in i mina celler. Sakta återvänder krafterna. En ekologisk småcitrus (de är så otroligt goda) från coop på de!!

måndag 5 september 2011

Misosoppa


Den här misosoppan är ursprungligen från Ani Phyo, http://www.aniphyo.com, med mina förenklingar och tillägg. Den är underbar att resa med, både färdiggjord och med outspädd miso, som tar lite plats i ryggsäcken. Clearsprings opastöriserade eko brutala hatcho miso funkar bra. Dyr och dryg. 80 kr räcker till 5 - 6 portioner. Ta

2 - 3 msk miso

Mosa i lite vatten för att mjuka upp sej.

3/4 dl spenat eller romansallad, skuren i bitar
1/2 dl mungböngroddar
1/2 dl riven morot
2 - 3 skivade skogschampinjoner

Marinera i

1/2 dl olivolja medan du återgår till mison. Mosa in vattnet helt i den, tillsätt lite mer vatten,

mosa in, och fortsätt så tills den utspädda mison smakar lagom salt. Bra rundad skål och sked funkar bra. Grönsakerna kan marinera 5 - 20 min, rör om då och då, och blanda sen ner i misosoppan. Miso!!!

lördag 27 augusti 2011

RAW Sushi Maki Improvising!!!


Jag har varit hemma och sjuk, och läste att saltcravings lätt tillfredsställs med nori och mandel snacksande. Så det har jag gjort. Och liksom kommit i sushimode. Men inte haft ork att göra rawmandeltomatris makis. Och de känns rätt nöt-tunga också. Så jag utgick från Erica Palmcrantz bok rawfood på svenska, där hon använder avocado, och gjorde om till Alexandras.

Jag lade först mina älskade torra shiitakesvampar i blöt i lite vatten med en skvätt tamari, det ska inte vara saltare än att du vill smaka på vattnet. En finhackad vitlök i marineringen är inte fel. Sen gjorde jag egen inlagd raw ingefära! Jag bara gjorde, skivade tunt på mandolinen, lade i lite vatten med mycket agavesirap och en del rårisvinäger, ja rårisvinäger ♥, så det smakar som det ska om vattnet. Funkar hur bra som helst, och direkt!



Jag tog ett orostat nori ark som finns på goodstore och gryningen, och klippte i 4 delar. I stället för mandeltomatris grundade jag med lite mogen avocado och en sträng wasabi. Sen placerade jag ut mycket morotshyvlor, en gurkstav, spenatblad, mungböngroddar (de köpta i butik är rena godiset), shiitakesvamp, urtryckt med gaffel, och hemodlad gräslök. Rullade ihop, blötte med ingefära vattnet på sista kanten för och fästa ihop skarven. Det blir två tuggor att doppa i tamarisås, och äta den goda ingefäran före, mellan och sist. Det blir mycket sushi till kvällsmat nu!! Rena snabbmaten!!