Visar inlägg med etikett kåldolmar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kåldolmar. Visa alla inlägg

tisdag 16 december 2025

Jewish Cabbage Rolls

 



Wonderful for Chanukah or a festive winter holiday meal 

1 round head of cabbage on the large side

Filling

4 dl cooked round short grain brown rice or barley
600g beyond mince/anamma mince
rapeseed oil
300g brown champignons
300g aubergine
1 1/2 big onion
3 big garlic clove
2 dl Tamari/soysauce
salt
black pepper
4 tbsp paprika

Sweet & Sour Tomato sauce

1 big onion
rapeseed oil
3 cloves of garlic
1 green smaller apple
1 1/2 l puréed tomatoes (4 cartons)
4 dl of cabbage water
5 tbsp date syrup or other sweetness
3 bayleaves
1/2 dl white vinegar 
1/2 dl lemonjuice
1 1/2 tbsp cinnamon 
salt pepper

Cook the rice the day before or before starting to make the cabbage rolls.

Bring water to cook the head of cabbage to boil in a water cooker or another pot.
Cut out the cabbage center. You can save it and boil it too for a dish of fried leftover cabbage and filling.
Place the cabbage in a fitting pot and pour the boiling water over it.
Boil with a lid until soft so you can start separating the leaves one by one with a fork, letting it drip before placing it on a big kitchen towel to dry a bit. You can place all the leaves on one or two towels, and start rolling up the rolls as you wait for ore inner cabbage leaves to soften while boiling.

Filling
Fry the finely chopped onion on medium heat to caramelize för 15 min, stirring occasionally.
Add the finely chopped garlic and fry 3 min.
Add the mince and cook 5 min.
Add the finely chopped mushrooms and aubergine and fry for 7 min or so stirring occasionally.
You can use any combination of mince, mushrooms and aubergine or omit some and replace with the others.
Season with theglutenfree tamari or soysauce (preferably Chinese mushroom soy), salt, black pepper and paprika. 
Taste to balance the saltiness and pepperiness. Cook some more.

Toatosauce
Fry the finely chopped onion on medium heat to caramelize för 15 min, stirring occasionally.
Add the finely chopped garlic and the finely chopped green apple and fry for 5-10 min.
Add the puréed tomatoes, sweetness, cabbage water, bayleaves, vinegar, lemon, cinnamon, salt and pepper. Cook for 30 min on low heat.

Oil a big oven tray or 1 or 2 pots that will fit the around 30 rolls.
Pour a bit of toatosauce on the bottom.
Scop 1-2 heaped spoons of filling onto the base of the cabbage leaf, fold the base over and fold in the sides and roll up the roll placing it with the seam downward. Place the rolls snuggly next to each other.
Pour toatosace around and over the rolls. In a pot you can make 2 layers with toatosauce inbetween.
Save the inner part of the cabbage that is to bent to make rolls and fry with leftover filling and tmatosauce the next day.

Cook for an hour in the middle of the oven at 180 degrees C or on the stove on low heat with a lid.

Enjoy with more brown short grain round rice. You can make extra toatosauce so you know you have extra to dress the rice with!





onsdag 25 december 2013

Kåldolmefräs


Kåldolmar har varit min absoluta favoritmat sedan många år. Mitt första veganrecept för tretton år sedan var kåldolmar. Och eftersom julen och midvintern är favoritmatens tid, har jag lagat kåldolmar varje jul. Men om du inte har ork att laga dem då? Då kan du laga Kåldolmefräs!!!

Börja med att blötlägga 1 1/2 korngryn i 4 1/2 dl vatten över natten eller dagen eller några timmar. Koka sedan med blötläggningsvattnet på lägsta värmen nån timme, fyrtio minuter. Salta lite på slutet av koktiden.

Blötlägg 3 dl sojafärsgryn i hälften tamari och hälften vatten, c.a. 1 1/2 dl av varje. Häll på lite i taget, så inget går till spillo och inte sugs upp av de torra grynen.

Gör fräset genom att fräsa en finhackad stor lök i rikligt med rapsolja. Ha i 1/2 mindre huvud hyvlad vitkål skuren i strimlor. Ha på rikligt med rapsolja igen. Fräs. Blanda sedan ner de kokta korngrynen och sojafärsen och fräs lite till. Se till att det är rikligt med rapsolja i. Avsluta med att hälla i någon dl agavesirap, smaka av för sälta (ha i mer tamari om det behövs) och sötma.

Ångkoka potatis i bitar att ha till och gör gräddsås genom att koka upp 3 dl vatten med 1 1/2 dl tamari  och 2 dl mandelgrädde eller mer. Vispa ut 2 mskpotatismjöl med lite kallt vatten till en smet, som vispas i det uppkokta tamarigräddvattnet. Det ska inte koka sedan, bara bubblor ska visa sig. Smaka av så att det är fylligt, gräddigt och lagom salt. Justera med tamari och grädde. Krydda med vitpeppar.

Dekorera med persilja!



tisdag 17 januari 2012

♥ Kåldolmar!!! ☆ glutenfritt!! ☆ RAW oxå!! ♥


Ja. Det är dags o skriva om midvinterns festligaste mat! ☆☆☆ Kåldolmar har varit min absoluta favoritmat sedan ett tiotal år. Mitt första veganrecept för elva år sedan var kåldolmar. Och eftersom julen och midvintern är favoritmatens tid, har jag lagat kåldolmar till varje jul. Ett kärt projekt. Jag köper ett lagom mindre kålhuvud - det brukar bli en 26 - 30 kåldolmar från stora över lagoma till mindre och pyttesmå - och fylla en ugnsplåt.

Börja med att blötlägga 1 1/2 korngryn i 4 1/2 dl vatten över natten eller dagen. Koka sedan med blötläggningsvattnet på lägsta värmen nån timme. Jag glömde bort blötläggandet, och det var dagen före julafton, det går o bara koka också. Oj, vad det är gott med korngryn!!!



Gör fyllningen genom att fräsa en stor lök, finhackad, och ha i 2 dl vatten, 1 dl tamari och någon dl sojafärsgryn. En skvätt matlagningsvin är också bra. Fräs och låt grynen svälla en tio minuter. Rör och rör. Smaka av för bra sälta. Blanda sedan med korngrynen.

Koka upp en stor kastrull vatten som rymmer kålhuvudet. Ploppa i det. Efter en kvart, 20 min kan du börja lossa de yttre bladen med kniv, samtidigt som du håller huvudet, eller stocken då, stadigt med en gaffel. Du skär loss bladen från stocken och lyfter ut dem med gaffel att droppa av på en kökshandduk. Var varsam så förblir de hela och fina! Efter en halv minut kan du ta ett blad i handen, lägga på en stor matsked med fyllning i mitten nära bladnervsslutet, vika in sidokanterna om fyllningen och rulla den från basen mot bladtopp. Lägg med skarven ned i en rapsoljesmord långpanna. De sista minibladen blir som fyllningsskålar med ett annat litet blad som lock.



Pensla dolmarna med rapsolja och ringla över lite agavesirap. Ugnsbaka i en kvart i 250° för o få lite färg och sedan i 20 - 25 min i 125°, eller tills det börjar lukta gudomligt. Det är kåldolmarnas sätt att säga att de är färdiga. Kolla mot slutet att de inte bränns.

Ångkoka under tiden potatis att ha till och gör gräddsås genom att koka upp 4 dl vatten med 3 dl tamari. Blanda 4 msk arrowrot (köp billig på asiatisk butik) med lite vatten till en smet, som vispas i det uppkokta tamarivattnet. Vispa! Det går fort att tjockna och behöver inte koka lika länge som vetemjölsredning, och är minst lika gott! Det går också att prova med potatismjöl. Ha i ett paket mandelgrädde. Rör om. Smaka av så att det är fylligt, gräddigt och lagom salt. Krydda med vitpeppar i såsen.

Det innersta av kålhuvudet, som är för litet att göra dolmar av, och stocken kan sparas, hackas och ugnsbakas med rester av fyllningen och lite rapsolja och agavesirap.



Det går också att göra RAWdolmar!!! Lägg bladen i saltat vatten nån timme för o mjuka till dem. Marinera dem sedan i lite rapsolja. Fyll med en blandning av mina ugnstorkade aubergine skivor, finhackade, (skiva tunnt på mandolin och marinera i rapsolja och en skvätt tamari, och torka i 8h i ugn, 37°, se på juli 2011 i bloggen) och finhackad shiitake marinerad i lite vatten med tamari.

Såsen blir minst lika god som kok såsen: Ta en del blötlagda (2h) cashewnötteroch mixa med 2 delar vatten och 1 del tamari och lite vitpeppar. Ta ev lite mindre vatten, och smaka av så den blir lagom fyllig, gräddig och salt. Strö över rikligt med bladpersilja och servera med tomatklyftor i såsen. Dränk i sås!!! Ät i tio dagar!!!