Visar inlägg med etikett restaurant. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett restaurant. Visa alla inlägg

torsdag 20 november 2014

Wagamama teriyaki fried tofu ramen


Idag var jag med en ny kompis och åt på Wagamama i Stockholm. Det var otroligt gott, hade längtat efter wontonsoppa länge men inte orkat åka till Kokyo. Wagamamas veganska teriyaki fried tofu ramen soppa var gudomlig. 
En perfekt både lätt och mustig buljong, med sötma, syra och styrka och lyxiga smakrika stora friterade tofutärningar. Jag fick med breda band-risnudlar för jag är vegan och beställde extra böngroddar, bok choi och svamp i min soppa, förutom säsongens grönsaker som ingick och som var bambuskott, alger och machésallad, allt för endast 98kr. 
Skålen var stor. En helt underbar träsked också den stor, att äta ur. Stora breda träbord i matsalen, mysiga bås på sidan. Ligger mitt i city bredvid centralstationen på Klarabergsviadukten 65, snett mittemot arlandabussarna. Mitt nya favoritställe! 

http://www.wagamama.se/var-meny/teriyaki-fried-tofu-ramen


lördag 8 februari 2014

Spicy delicious green detoxsoup


We celebrated Julie's birthday at Ecobaren and I had the most delicious soup! Here are the ingredients, just put them in the blender and mix! Top with hijiki algae and red beet sprouts.

yellow bell pepper
kale
red onion
cilantro
garlic & ginger
seasalt
water

Served with buckwheat crackers made of sprouted buckwheat, sesame seeds, yellow flaxseeds and a few raisins and goji berries to go with a cashew dill sourcream cheese, delicious!


söndag 12 januari 2014

Apfelstrudel


Jag vallfärdade till Open World Café utanför Danderyd i lördags, för att jag älskar apfelstrudel!
Katherine Söderberg som är från Österrike hade bakat i veckan. Raw för 35 kr. Cashewgrädden som var till var underbar, inte söt! Och det är så fin stämning där, med lounge soffor, snötäckt äng vid sjö utsikt, ljus, blommor, böcker och konstutställning på väggarna.


lördag 4 februari 2012

Göteborg!!!


Så var det dags att hälsa på i Göteborg igen, denna stad som alltid gör hjärtat lyckligt! Fredagslunchen blev på Yogaroom Café, Sveriges mysigaste lounge, café och rawfood place! New York style, här är du!!! Låga loungesoffor, min favorit!!!

Jag hade förbokat 3 trippelmenyer, dvs 3 måltider med en tredjedel tomatsoppa, en tredjedel matig sallad och en tredjedel raw lasagne. Allt för att kunna smaka på så mycket som möjligt. Kungsbacka pendeln hit från centralstationen tar bara 25 min och det kostar 84 kr t o r om du har en vän med flerzonskort.

Här är den matiga salladen! En sådan här trippelmåltid kostar endast 85 kr! Det är dirt cheap!! Vi pratade med Mia Elmlund som driver yogaroom.se och fick reda på, surprise, surprise, att stället går runt ideellt typ, som alla andra favvoställen. Typiskt! Vi föreslog genast differentierade priser för de som har mer, lagom eller mindre stålars, med info om detta i fin tavelram vid kassan. Själva gav vi extra bidrag där och då, då vi vill ha vårt yogaroom, vårt favorit café, levandes i största välmåga!

Här är raw tomatsoppan. Vi loungade kvar i tre timmar, stället är perfekt för djupa diskussioner med nya och eller gamla vänner. Det finns intressanta böcker och tidningar och trevligt folk som är lätta att börja prata med. Riktigt trägolv som är skönt att gå på med strumplästen.


Här är lasagnen. Den kom med en god persiljevitlöksolja och cashew färskost. Allt slank ner på bästa sätt i magen. Raw brödet hade en kanelcocosolja på sej som var utsökt, lite som ett vörtbröd! Måste testas hemma! Vi avslutade med raw brownies, som inte fotades innan de hamnade i magen. De var mycket goda! Mer info om öppettider och meny finns på:

http://yogaroom.se/Cafe-kungsbacka.html


fredag 26 augusti 2011

LONDON!!!


Vi åkte på en kusin med barn träff i London i augusti. Det var min första gång i London, och jag hade researchat grundligt, för här skulle det gås rawfoodrestaurantcrazy! Det var precis som första gången i New York, fast inte. Jag hade inga speciella vibes för själva stan trodde jag, och blev så oerhört förvånad av saker, vackra saker, som jag aldrig hört eller sett något om innan.

De har blommor hängande i stora korgar på lyktstolparna längs gatorna, och i de överflödande blomlådorna, som många hus har, är vackra färgblomkombinationer som orange, lila, rosa och gult inte ovanligt. Speciellt pubarna kan vara veritabla hängande regnbågsträdgårdar, där hela 3-våningsfasaden är täckt av grönskande blommor i alla regnbågens färger.
Och allt är så litet. Så lilleputtigt! Gatorna är smalast tänkbara, ståhöjden i tunnelbanan är typ 1,80 för en person i bredd, sen smalnar det ner till sitthöjd. Det står omtänksamma och roliga saker på skyltarna som "Wait" och "Cross with care" på röd o grön övergångsgumma. Och "Keep right" i tunnelbanan, och "Look left" på gatan i jättebokstäver vid övergångsställena, eller "Slow" för bilarna mitt på gatan. De har sopsortering i vanliga papperskorgar, på ena sidan står det "General litter" och på andra "Help the environment - recycle here".

Det första jag gjorde i London var att äta lunch på Inspiral Lounge i Camden. http://www.inspiralled.net Det var litet, inte så dyrt, väldigt hippie, med utsikt över en kanal nedanför. Maten var ok, nachos, med goda röror, och annat smått och gott, men stabbiga grovbrödsliknande "nachos". Det godaste där var det jag köpte med mej:



Oh my my!!! Inget kvar som ni ser! Dessa Artisan Raw Almond Crackers som var gröna. De var som inget jag smakat! Så porösa, och rätt tjocka. Här följer innehållsdeklarationen för framtida matexperiment: Mandlar, solrosfrön, squash, morötter, linfrön, olivolja, wasabi (pepparrot, senap, chlorella), chiafrön, spirulina, sesamfrön, himalaya salt, arame, flytande aminosyror, ingefära, kelp, ho shou wu (fu ti). Fu ti är en kinesisk blomma som ska ge näring åt hjärtat och lugna själen http://www.mountainroseherbs.com/learn/foti.php
Jag köpte också deras kalechips:



Och i min favorit, Wasabi Wheatgrass, var det förutom kale (grönkål) och cashewnötter: wasabi, vetegräs, braggs liquid aminos, himalaya crystal salt, cayenne pepper. I de goda Purple Cheesie Corn var det: jästflingor, lilamajsextrakt, himalaya crystal salt. Och i Baobab and Onion var det: lök, baobab superfruit, svartpeppar, himalaya crystal salt.

Den restaurangen jag åt på tre gånger, SAF, Simply Authentic Food, http://www.safrestaurant.co.uk/ ligger ovanpå en ekologisk matbutik, Whole Foods Market http://wholefoodsmarket.com/stores/kensington/




Det godaste jag åt där var två förrätter, som jag tog som en huvudrätt.
SAF cheese trio med goda och rätt tunga för magen cashewfärskostar i smakerna soltorkad tomat, örter och oliver. De innehåller förutom cashewnötter: färsk tomat, soltorkad tomat, näringsjäst, basilika, spansk paprika, muskot, vitpeppar, salt och probiotika (soltorkad tomaten) och gräslök, perilja, näringsjäst, oregano, bananscharlottenlökspulver, muskot, vitpeppar, probiotika (örter) och näringsjäst, svarta oliver, gröna oliver, lökpulver, apelsin, dragon, fänkålsfrö, himalaya salt, muskot, vitpeppar och probiotika (oliver).
Tyvärr var de andra rätterna jag provade inga hittar, thai nudlarna smakade knappt jordnöt och mest inte så god sallad, sushin som jag fick av en judisk familj, vars barn inte gillade den, smakade riven vitkål bara, algsalladen var inte direkt god, med god men pyttelite senapsdressing.
Sista dagen lärde jag mej att det gick att köpa ostarna i Whole Foods supermarketen för 50 kr st, och de räcker väldigt länge, sex gånger minst om du har ostbuffé med alla tre, om inte 8, 9 gånger, för de är så tunga för magen och dryga. De serverades med de godaste av rawfood kex, SAF Sweet Red Pepper Flax Crackers som innehåller: röd paprika, tomat, morot, solrosfrön, linfrön, näringsjäst, paprika, rökt paprika, lökpulver, vitlökspulver, spiskummin, salt och svartpeppar. Trots alla ingredienser är de de godaste, neutralaste, mest välsmakande raw crackerserna jag ätit. Kanske för att de innhåller en högre andel grönsaker och söt rökt paprika. De såldes också i paket för 40 kr.



Raw crackerserna serverades också till den andra förrätten, nachos, med ananas salsa, tomat salsa och guacamole. Ananas salsan var utsökt och innehöll ananas, rödlök, koriander och röd chili.



Jag smakade min kusins juice som var urgod, med äpple, citron och mynta i en helig treenighet:



Här är ekoaffären i Brixton som hon jag couchsurfade hos jobbade i:



Och så Booja-booja. Det godaste av allt sött i hela världen. Jag köpte ett stort lass för hemfärden, 50 kr st/8-pack av Ecuadorian RAW Chocolate Raspberry Truffles. De är fyrkantiga och kakaopudrade, och måste förvaras i rumstemperatur 20 min innan förtäring för att blomma ut i full smak. De måste ätas under tystnad, sittandes, första gången. Total smak extas. De är lätta och osedvanligt mäktiga, två räcker. I början kan hen vara så överväldigad att det äts nån till. Jag säger bara Revolutionary Confectioners!!!
http://www.boojabooja.com/
Finns i Stockholm i december och i bland i mars på the one and only Goodstore. För 85 kr, eller om de har otur o får 2-pack levererade, för 25 kr. Så värt det i alla fall. Bästa presenten!



Strax innan jag reste upptäckte jag ett annat engelskt företag, The Raw Chocolate Company
http://www.therawchocolatecompany.com/allan_html_pages_new/choc_covered_supremefoods.htm
Oj oj oj!!! Deras chokladdoppade, kakaopudrade mullbär smakar chokladkola! Och De chokladdoppade russinena är frukt choklad goda! Godare! Det är något lätt och peppigt med raw choklad. De finns på Gryningen i Stockholm för 35 resp 45 kr st. Mullbär är gott o lite dyrare. En påse räcker till minst två sötsaksgånger.



Sista dagen med kusinerna var vi i Hyde Park. Och vad är det första jag ser bak lilla huset i sydöstra entréen?!?! Mullbärsträd!!!!!!! Lycka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Det går väl en 5 år mellan mina mullbärsträdmöten. Här krävs det en orädd superwoman, jag, att våga smaka de gigantiska 3 x 2 cm stora svarta fruktsaftdrypande bären som växer nära bilvägarnas avgaser. Och jag vart rikt belönad, de smakade bara sött, inte giftiga avgaser. Oj oj oj!!!! Det var det godaste med hela London.