Visar inlägg med etikett iron. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett iron. Visa alla inlägg

tisdag 24 december 2013

Grönkålssoppa med timjan, basilika, oregano och persilja - Kale



En örtkryddig len klassisk grönkålssoppa att njuta av i vinter!
A classic smooth herbed kale soup to enjoy winter time!

4 dl hackat grönkålsfluff - kale
3/4 dl blötlagda (4-6h) sköljda cashewnötter
1/3 dl lök i bitar - onion
1/4 vitlöksklyfta i bitar - garlic
1/2 dl hackad persilja
1/2 dl  hackad basilika
1 msk timjan - thyme
3/4 msk oregano
salt
vatten som täcker till 4/5 - water

Mix it up!

Enjoy some citrus fruit for dessert and vitamin C intake!


söndag 16 juni 2013

Extra saftiga aprikoser med RAW valnöt


Mitt favvo söta eftermiddagssnacks!!

Det var slut på Saltås aprikoser så då testade jag dessa smakbomber!! Oj oj oj!!!

Bäst att kombinera med RAW valnötter!

Blötlagg 6 timmar, sköl väl, torka på låg värme 16 - 20 timmar tills de blir så spröd frasiga att de smälter i munnen, som bara RAW valnötter kan bli!

Hjärngodis big time!!

Reser bra!

söndag 28 april 2013

Green Bloody Mary Shilajit Iron Smoothie Medicine


Ibland har jag känt mig svag inuti kroppen med min rawfood på dagen. Jag slarvade med B12 en höst, och min kompis lärde mig att då kan jag inte behålla järnet jag stoppar i mig. Jag vet hur järnbrist känns fysiskt. Och på vintern är jag inte sugen på gröna power cure all smoothies, de känns så kalla.

Men, men. Jag har fått bra tips och hittat ett sätt och en tid. Jag dricker den sent på eftermiddagen, efter jobbet, eller dagens utflykt. Jag har gått över till Pure Vegan B12 spray, som ska tas upp bäst, som jag beställer från iherb.com, och shilajit, som ska va bästa järn mineral power allt källan: http://www.ravarubutiken.se/supermat-orter/shilajit-pulver-100-g.php

1 selleristjälk
1 tomat
lite färsk röd chili, 5 tunna skivor vid spetsen eller en tunn skiva vid stjälken
1 handfull gröna blad, nässlor / spenat / ruccola / kirskål / maskros
1 tsk shilajit
vatten som täcker det gröna

 Mixa, mixa!


söndag 2 december 2012

Enkel hot grön tomat drink


För första gången på mycket länge ville jag ha en grön drink.
Klockan var nästan sex, det är julmysigt ute och inne
och jag tittade vad som fanns i kylskåpet.
Grönkål, tomat och chili. Ok!
Jag köpte min blendtec mixer mycket för att kunna göra supergröna drinkar på grönkål, som bara blir gröt i mindre kraftfulla mixers. Och grönkålen blir verkligen jättegod och mild. Förutom att min rätt torkade röda chili har legat till sig i styrka, men det är gott, och balanserar på något sätt att jag inte hade selleri, som ger sitt sting, hemma. Jag tog

2 grönkålsblad
1 tomat
1 cm röd chili
vatten som täcker

Lite holidaypower så här på kvällskvisten.

fredag 3 februari 2012

Krämig klassisk Spenatsoppa


Spenat o järnpåfyllning av depåer fortsätter. Den här soppan vart mycket krämig, klassisk och delikatessig! Mixa:

spenatblad
lite morot
lite skogschampinjon
lite blötlagda sköljda cashewnötter
lite näringsjäst
lite skalade hampafrön för protein
havssalt
svartpeppar
vatten

Mumsi mums mums!!!

söndag 23 oktober 2011

Green revolution not too sweet wild spicy ginger smoothie


Premiär för super Blendtec Wildside mixern som mixar superwoman grönkålen till elixir!! Inspirerad av RAW buffémiddagen igår där Elina bjöd på grönsmoothie med spenat, äpple, avocado, banan, basilika och vatten inveg jag min nya England köpta super blender till frukost! Nu börjar min green smoothie revolution del 2 med denna egenkomponerade frukost smoothie:

grönkål och en del maskrosblad från vårberg, ängen vid beachen, halva mängden
några stockholmska ekoäpplen
1/2 avocado
1 liten banan
lite persilja
lite ingefära
vatten som täcker o lite till




Och Alexandras celler sa Ja! och ville dricka smoothie tills klockan 15.


måndag 4 juli 2011

Nässelsoppa


Jag äter rätt ofta nässelsoppa till kvällsmat på sommarhalvåret. Topparna går att plocka ända in i september, och håller hen efter sina nässelstånd växer de ut på 2 veckor. Det är så otroligt gott, 30 gånger mer smaker än i spenat som också är mycket gott. Det går att plocka utan handskar, med handen som en gripklo som kommer uppifrån och knipsar av runt stjälken den översta eller de 2 översta bladrosetterna, beroende på hur goda de ser ut. Även de som börjat blomma går att plocka. Jag tar och steker

1/2 lagom stor hackad lök i
rapsolja, häller över
1/2 l vattenkokat vatten och har i
2 tärningar Marigold organic Swiss vegetable bouillon, lila ask
lite havssalt
4 - 5 dl grovhackade nässlor

Den här buljongen, Marigold organic Swiss, low salt, gluten free, är så otroligt god, att du studsar till. Den med salt är inte alls lika god. Salta lite brukar jag göra. Finns på Goodstore, Gryningen och Ekoaffären. Det går att ha i tärnad naturell tofu, mycket gott. Även soja eller havregrädde går att ha i men behövs inte, nässelsmaken kommer nästan mer fram utan. Ät gärna med träsked!


måndag 20 juni 2011

Green revolution frukost!


För 4 dar sen köpte jag Victoria Boutenkos bok Green Smoothie Revolution. Jag hade läst att mina lyx rawfood författare var inspirerade av henne, men mitt första försök o mixa grönkål och äpple resulterade i något som smakade halm  
: (
Nu har jag köpt en ny kraftfullare begagnad mixer (200 kr på blocket) som kan gå i 600W, för min gamla gick sönder.

Jag tyckte hennes lifestory var så stark, typ alla i familjen fick alvarliga välfärdssjukdomar (diabetes, reumatism, hjärtarytmi, allergier och astma) av västerländsk mat, när de kom till usa från Ryssland. Hon började med billig Raw Food, typ äpplen, apelsiner o bananer. Familjen vart inte glad, utan ville hellre ha diabetes. Men redan nästa dag, märktes skillnad. Någon hade slutat hosta, blodtrycket hade sjunkit till det lägsta på flera veckor, m.m. Det var inte lätt, de var hungriga ibland, men astman försvann, blodsockret stabiliserades, rynkor försvann. Efter en månad var blodsockernivån stabil. De åt godare mat sen.
Men efter flera år började de må sämre. Victoria började forska och kom fram till att det var de gröna bladen som saknades i deras mat. Våra närmsta släktingar aporna äter typ frukt, gröna blad och blommor, och lite frön , insekter och bark. De tuggar blad i 6h om dan. Med mixern har vi kvar fibrer för tarmen, men får den bästa näringen utan o behöva tugga i 6h om dan. Efter det försvan alla familjens nya symptom.

Jag valde en inte så söt grön smoothie. Innan har jag har ätit ångkokta gröna grönsaker (skärbönor, mangold eller pak choi och broccoli) i ett år med rapsolja, pressad citron o havssalt, o innan dess miso soppa som jag lärde mej av Emi från Japan, med rundkornigt ris, hyvlad potatis, gul lök skivad på längden, och mitt favvo gröna, spenat, broccoli, squash och skärbönor till frukost.
O så nu grön smoothie! Jag vart helt frälst. Smoothien var så god, min kropp sa bara JA!!! Som hon skrivit i sin bok att folk som aldrig smakat det känt.
Så på den vägen är det nu.

Frukostsmoothie och att ha under dagen:

4 dl spenat eller grönsallad (25 kr för enorm batavia på Ekoaffären) eller mangold eller maskrosblad
6 cm tärnad gurka, kan uteslutas
1/2 tomat, kan uteslutas
1 päron, kan uteslutas och ersättas av ett äpple vid t. ex resor
1 äpple
2,5 - 5 dl vatten

första dagen hade jag 6 körsbärstomater i, idag provade jag en liten bit selleri i, och jag har provat en liten bunt maskrosblad för vildare smak oxå. Det är viktigt att växla vilka blad du tar, så en sorts oxalsyra inte börjar byggas upp. Victoria säger: "Rotate your greens!"

Med röd ekograpefrukt till, den är verkligen godis god, stor skillnad från giftgrape! Bara 20 kr för 2 på Coop forum i Skärholmen.