onsdag 15 februari 2012

Mungböngroddskimchisallad


Min mungböngroddssallad med solroskärnor har expanderat. Jag fick en gudomlig matingivelse från magen som sa: "Ta kimchin på mungböngroddssalladen" och jag gjorde det.
Oj oj oj vad gott, rivigt, mättande, lätt, snabbt och perfekt!!! Jag har ätit den rätt länge, men ofta som del av matlåda eller till lunch på stan. Så den har inte kunnat komma till sin rätt vid fotografering förut. Den mättar så bra och är en perfekt resesallad som slängs ihop på 3 minuter.

Jag köper de söta saftiga mungböngroddarna på Oriental Supermarket i t-baneplanet på Hötorgets södra, där de kostar endast 12 kr för en påse som räcker till en stor portion, och är fräschare än i de andra affärerna. http://www.orientalsupermarket.se/?page_id=7
På med lite extra cayenne, örtsalt, olivolja, kanske lite hampafröolja för omega 3, 6 och 9, och favvovinägern rårisvinäger. Rårisvinäger har bra pris på Goodstore och Gryningen, och den finns där, rårisvinäger är fortfarande en doldis i vinäger sammanhang, vilket är helt ofattbart.

Och så ett litet täcke av Kimchi. Strö på solroskärnor (blötlagda 4 - 6 h och sen torkade i ugn på 37° med ugnsluckan på glänt eller i min nya lyxiga Sedona torkugn). Vid resa, ta med kärnorna i en påse, det är crunchet, mot det söta och syrliga och saftiga och heta som får din gom att le lyckligt och aldrig tröttna på denna sallad!

tisdag 7 februari 2012

Blåbärsyoghurt


När jag hade min värsta B12 järn svacka någonsin förra veckan (slarva INTE med B12 och järn) hittade jag på järnrika recept. Jag hade tröttnat på blåbärssmoothies, men längtade efter yoghurt. Så Voilà!!

1/2 dl blötlagda 4-6 h och sköljda cashewnötter
kanske lite extra skalade hampa frön kan protein komplettera nötterna!
1 liten banan
3/4 dl frysta blåbär
4 blötlagde aprikoser
lite citronsaft
lite vatten

Mixa och njuuut!!!

måndag 6 februari 2012

Pizza!!!


Nu har jag äntligen gjort RAW pizza!!! Jag är bästbäst bäst!!! Jag har velat göra pizza i minst ett halvår, och nu vart det dagen P. Jag gjorde pizza crusten för några dagar sen, och den vart otroligt god. Jag tog Ani Phyos recept och adderade rosmarin:

Blötlägg bovete (3/5) i 6 timmar och skölj noga. Blötlägg gula linfrön (2/5) 4 - 6 timmar.
Mixa med mycket selleri upp till hälften! (den skarpa sellerismaken försvinner och blir bara pizzagod)
olivolja
rosmarin
havssalt
vatten

Bred ut på bakplåtspapper och torka i ugn på 37° i 8-10 timmar med ugnsluckan på glänt.
Jag har börjat låta ugnen gå på natten också. Gör tomatsåsen genom att mixa

tomat
soltorkad tomat
rödlök
vitlök
olivolja eller soltorkad tomatolja
havssalt
peppar

Gör mozzarellan genom att mixa

blötlagda sköljda cashewnötter (4-6h)
lite vatten
lite vitlök
lite citron
havssalt

Oj oj oj vad försvinnande god och mozzarelligt det blev!
Gör svampköttbitarna genom att marinera shiitake i vatten med

lite tamari
cayenne
vitlök

Skiva dem och lägg ut diagonalt på den tomatsås bredda rosmarin crusten, strö över oregano, ringla över lite olivolja, häll över mozzarellan och toppa med mycket ruccola. Ät och njut!!!


lördag 4 februari 2012

Göteborg!!!


Så var det dags att hälsa på i Göteborg igen, denna stad som alltid gör hjärtat lyckligt! Fredagslunchen blev på Yogaroom Café, Sveriges mysigaste lounge, café och rawfood place! New York style, här är du!!! Låga loungesoffor, min favorit!!!

Jag hade förbokat 3 trippelmenyer, dvs 3 måltider med en tredjedel tomatsoppa, en tredjedel matig sallad och en tredjedel raw lasagne. Allt för att kunna smaka på så mycket som möjligt. Kungsbacka pendeln hit från centralstationen tar bara 25 min och det kostar 84 kr t o r om du har en vän med flerzonskort.

Här är den matiga salladen! En sådan här trippelmåltid kostar endast 85 kr! Det är dirt cheap!! Vi pratade med Mia Elmlund som driver yogaroom.se och fick reda på, surprise, surprise, att stället går runt ideellt typ, som alla andra favvoställen. Typiskt! Vi föreslog genast differentierade priser för de som har mer, lagom eller mindre stålars, med info om detta i fin tavelram vid kassan. Själva gav vi extra bidrag där och då, då vi vill ha vårt yogaroom, vårt favorit café, levandes i största välmåga!

Här är raw tomatsoppan. Vi loungade kvar i tre timmar, stället är perfekt för djupa diskussioner med nya och eller gamla vänner. Det finns intressanta böcker och tidningar och trevligt folk som är lätta att börja prata med. Riktigt trägolv som är skönt att gå på med strumplästen.


Här är lasagnen. Den kom med en god persiljevitlöksolja och cashew färskost. Allt slank ner på bästa sätt i magen. Raw brödet hade en kanelcocosolja på sej som var utsökt, lite som ett vörtbröd! Måste testas hemma! Vi avslutade med raw brownies, som inte fotades innan de hamnade i magen. De var mycket goda! Mer info om öppettider och meny finns på:

http://yogaroom.se/Cafe-kungsbacka.html


fredag 3 februari 2012

Krämig klassisk Spenatsoppa


Spenat o järnpåfyllning av depåer fortsätter. Den här soppan vart mycket krämig, klassisk och delikatessig! Mixa:

spenatblad
lite morot
lite skogschampinjon
lite blötlagda sköljda cashewnötter
lite näringsjäst
lite skalade hampafrön för protein
havssalt
svartpeppar
vatten

Mumsi mums mums!!!

torsdag 2 februari 2012

Green Miso Soup


Ja, så har det vart det järnsvacka igen. O ingen kul. O inget o leka med. Så kan det gå när du inte tar dina B12 och inte mixar klorofyllgrönt. Så jag tröttnade på söta gröna smoothies när hösten kom, och ville ha saltare mat. Bytte ut, men bytte inte in. Men nu! Har jag hittat på grön misosoppa!! Tjohooo!!!! Mixa

mycket spenatblad
lite gul lök
kanske lite vitlök
kanske lite morot
kanske lite champinjon
2 msk miso
4 dl vatten

kanske ha i lite söta köpta mungböngroddar och skivad champinjon när du känner för det.

Smasko smasko!! Mixad grön klorofyll in i mina celler. Sakta återvänder krafterna. En ekologisk småcitrus (de är så otroligt goda) från coop på de!!

tisdag 24 januari 2012

RAW Tuno Salad


Ja, den är god! Så lätt att föräta sig på. Valnötter. Smakar som tuna salad.

Blötlägg 1 1/2 dl valnöter 12h. Mixa valnötterna med stavmixer tillsammans med:
1/2 morot i bitar
1/2 sellerstjälk i bitar
1 msk blötlagd dulsealg
1 skvätt tamari
1/2 vitlöksklyfta
svartpeppar
en kvist persilja
lite dulseblötläggningsvatten
havssalt

Ha i finhackad purjo. Bred ut lite på mitten av romansallad blad. Obs, ta lite, det är mäktiga grejer som är lätt o föräta sig på. Fin fin att ta med på knytisar o impa med! Smasko smasko!