måndag 16 januari 2012

Authentic Warm Miso Soup with rice and potatoes


På kvällen äter jag varm mat med kokta grönsaker. Och nu är det misosoppa som gäller! Här kommer det klassiska receptet från Emi som är från Japan:

Koka upp en halv liter vatten och ha i lite wakame alger, 1-2 msk, i rätt små bitar. Hyvla sen i en 1/2 potatis i sneda, mindre bitar o en liten lök skuren från rot till topp i tunna skivor (de blir sötare då). Ha i spenatblad o gröna grönsaker på slutet och koka ett par minuter. Ta vilka grönsaker du vill. Jag har haft i broccoli och skärbönor, delikatessbönan, och bladspenat eller grönkål. Låt svalna. Sedan ska det vara kokt rundkornigt ris i soppan, ex rundkornigt råris, gårdagens ris. Jag brukar koka en sats o ha om jag tänker äta soppan några dagar, vilket jag brukar göra.

Blanda ut 3 msk miso i soppskålen med lite vatten, börja med lite i taget, så går det fort. Mison jag använder är Clearsprings ekologiska pastöriserade på brunt ris som finns på Gryningen och Ica Liljeholmen. Har i ett par dl av det kokta rundkorniga råriset. Och det svalnade kokta. Mison ska inte hettas upp för mycket,  för då förstörs de välgörande enzymerna. Smaka av med mer miso om det inte är salt nog, och mer vatten om det är för salt.

Beroendeframkallande! Detta var min frukost i ett par, tre år.

Misosoppa 2012


Jaha. Så har magen sagt sitt och fått en ny raw misosoppa. När jag är sjuk vill jag ofta ha enkla rena asiatiska buljong comfort soppor. Och misosoppan har ju varit min stående frukost i ett par år när jag var vegan. Jag mixade

1 liten morot med lite vatten till en morotssmet

och blandade med

2 msk utrörd miso (den opastöriserade råris från Clearspring är god)

vatten till lagom sälta

lite söta köpta mungböngroddar

Så in i ugn 45 - 60 min 37° (ju tunnare skål, desto snabbare)

Och sist strö över finhackad purjo och Mmmmm!!!

torsdag 12 januari 2012

Hampafrö, hampafrö, hampafrööö!!!


På mitt första officiella rawfood knyt kom Anna Lord med en fruktsallad. Det är ju så gott med apelsin och äpple i bitar med skivad banan. Russin behövs inte! Och jag provköpte Gryningens fina burk med skalat hampa frö. Eftersom jag var hungrig och hade en aning, öppnade jag burken på t-banan. Och mycket riktigt! Det smakade mycket smaskigt!! Som fin fina hackade hasselnötter på ett krämigt bra sätt. De är perfekta att ösa över fruktsalladen så alla bitar blir som rullade i frö. Mmmm!!!

fredag 23 december 2011

Chipsverkstad


Ugnen går dag o natt och jag är nu två tredjedelar igenom svartkålspåsen. Mmmmmmmmm!!! Julchips!!! Nyårschips!!! Mellandagschips!!! 2012 chips!!!

onsdag 21 december 2011

Svartkåls gourmetchips


Det finns ekologisk svartkål (dinosaur kale) på Rosendals trädgårdsbutik! Jag som läst om det i ett och ett halvt år i mina rawfoodkokböcker som försvinnande gott, och upptäckte det själv när jag köpte i London i sommras. Jag sammanställde en ultimat kryddning baserad på Lisa Lennons favorit med citron, Ani Phyos recept och mina egna chipotle chilisar.

2 dl groddade solrosfrön och eller cashewnötter
blötlagd chipotle chili
tamari
citronsaft

Mixa och smeta ut på ena eller båda sidor på bladen med sked i en stor vid skål. Eller rör runt geggan med en träsked på bladen. In i ugn 7h, 40°. Sen åker de direkt i magen. Eller ja, en 3 - 4 blad om kvällen är största lyxen!!! Jag testade wasabisolrosfröcashewnöt oxå, det var min InSpiral Lounge favorit, men nu är det sourkreamchipotle som gäller!

tisdag 20 december 2011

RAW Chokladmjölk


Inspirerad av Gitte Liljekvist gjorde jag en chokladmjölks gurkmackefrukost! Mmmmmm!!!!

0.5 dl blötlagda (8h) och sköljda mandlar inkl 2 paranötter för extra lyxcrunch
5 delade och blötlagda dadlar
3.5 dl filtrerat vatten
0.4 dl RAW cacao

 Sen supermixern 40s. Smask! Till det mitt kummincrispbröd (recept finns på lördagen den 27:e augusti 2011) med avocado, guka och örtsalt.

onsdag 23 november 2011

Läskande lagom söt blåbärssmoothie


Min vän Zam rekommenderade blåbär för järn när jag hade järnsvackor. Eftersom jag ville ha eko, gjorde jag själv. När jag frågade om mer järnrikt, sa hon aprikoser. Smoothien kan göras med eller utan aprikoser. Min vän Elin gillar utan bäst. För en stor smoothie:

3/4 dl blåbär
2 blötlagda aprikoser
1 liten banan
vatten så det täcker o lite, lite till för den läskande lagom söta känslan

Perfekt avslut på dagen, lagom sött, som en godnatt dryck, lugnande. Eller på frukost brunchen för yoghurt feeling!