fredag 20 mars 2015
Ditta Potatis
En gång förut har jag stött på en köpepotatis så god att jag blir alldeles stum och bara äter den kokt rakt av - den är perfekt i sig själv och en solodelikatess. I år hände det igen. Det är sorten Ditta som jag har hittat på Coop och Ica, fast ekologisk potatis. Lika god var den än har odlats, Frankrike eller Skåne har inte påverkat smaken. Jag har satsat up med 5 2kg påsar, för den verkar ha tagit slut för denna säsong. Vi har ätit den ångkokt, i grekiskt potatismos, som rårakor och till injera som en gryta. Rårakorna var också helt outstanding. Det är som den har en egen sötma och perfekt konsistens. Missa inte denna fantastiska smakupplevelse i ditt liv!
måndag 2 mars 2015
Krämig raw peppardipp till grönsaker
Så gott och enkelt, jag åt den till och med som lunch för att den är så god!
1 1/2 dl cashewnötter som blötlagts 4-6h och sköljts noga
1 hackad vitlöksklyfta
1 hackad dadel
lite salt
svartpeppar
vitpeppar
cayennepeppar
Häll allt i en mixer och häll över vatten så det nästan täcker och mixa, alternativt mixa med mixerstav. Smaka av, så att det är fin balans mellan salt, sött och starkt. Ta inte förryckte salt! Då får en mixa om det med mer cashewnötter och vatten. Servera med Gurkstavar, morotsstavar och selleristavar. Mmmmmm!
söndag 1 mars 2015
Injera!
Injera! Det går att köpa färdig på Munirs Livs i Skärholmen för 100kr för 5st enorma! Finns också i Solna, blåkulla, och i Vårbergs butiker. 1 stor räcker till 2 personer!
Råstekte potatis i mindre bitar, morotsstavar, lök, kål och gröna bönor med mycket ingefära och gurkmejapulver o lite salt i 20 min under omrörning och värmde injeran på lägsta värmen i ugnen och sen bara njöt! Fingermat! Glutenfritt! Teff! Hur ofta jag vill! Ska laga berberegrytan när jag har 3h på mig och ha till!
Etiketter:
ethiopian,
etiopiskt,
glutenfree,
glutenfritt,
injera
lördag 28 februari 2015
Homemade Wagamama teriyaki fried tofu ramen soup
It's to expensive to eat out everyday my stomach craves this ramen soup, so I had to copy the recepie!
Here comes:
Fry 8 pieces of tofu, in 3x3 cm squares, 1cm thick in plenty of canola/raps oil, until golden brown on both sides. Cook 100g flat rice noodles (king soba makes organic noodles, sold at Goodstore) in 7dl of water for 3 min. Pour trough sieve into another pot, saving the remaining water. Rinse the noodles with cold water to prevent further softening, and put in the serving bowl.
Reheat the remaining water, add 1 clove of minced garlic, the same amount of minced ginger, a cube of bullion, preferably marigold organic Swiss vegetable bouillon low salt glutenfree. It can be found at Goodstora and Gryningen. Add 1/3 dl of tamari (Clearsprings tastes very good), 1 1/2 tsp agave syrup, 1 tsp brown rice vinegar (Clearspings at Goodstore or Gryningen) and some blackpepper.
Add some broccoli in small pieces, sliced carrot, sliced cabbage, leek cut into 2 cm chunks, kale or whole leaf spinach and sugarsnaps if you find organic. Boil for 2-3min. Pour over noodles and top with the tofu squares! Garnish with maché or fresh spinach leaves and enjoy with chopsticks and a chines ceramic spoon, or if you can find a big japaneese wooden soup spoon.
Etiketter:
asian,
brown rice vinegar,
health,
hälsa,
Japaneese,
Japanskt,
rårisvinäger,
soppa,
soup,
tofu
torsdag 20 november 2014
Wagamama teriyaki fried tofu ramen
Idag var jag med en ny kompis och åt på Wagamama i Stockholm. Det var otroligt gott, hade längtat efter wontonsoppa länge men inte orkat åka till Kokyo. Wagamamas veganska teriyaki fried tofu ramen soppa var gudomlig.
En perfekt både lätt och mustig buljong, med sötma, syra och styrka och lyxiga smakrika stora friterade tofutärningar. Jag fick med breda band-risnudlar för jag är vegan och beställde extra böngroddar, bok choi och svamp i min soppa, förutom säsongens grönsaker som ingick och som var bambuskott, alger och machésallad, allt för endast 98kr.
Skålen var stor. En helt underbar träsked också den stor, att äta ur. Stora breda träbord i matsalen, mysiga bås på sidan. Ligger mitt i city bredvid centralstationen på Klarabergsviadukten 65, snett mittemot arlandabussarna. Mitt nya favoritställe!
http://www.wagamama.se/var-meny/teriyaki-fried-tofu-ramen
Etiketter:
asian,
Asiatiskt,
miso,
restaurang,
restaurant,
soppa
måndag 22 september 2014
Ingefära te med citron
Ultimat förkylningsdryck, bälgas hela dagen
Koka upp 1,7 l vatten, gärna filtrerat för hälsa och mjukhet
Finriv under tiden 7 cm färsk ingefära ner i stor kastrull
Häll på 1,5l kallt eller ljummet vatten
Häll på det kokta vattnet
Låt ingefäran ligga i botten tills slutet
Börja dricka en kopp direkt
Pressa lite citron direkt ner i varje kopp
Värm nytt vatten och blanda med ingefärsvattnet
så har du varmt te under hela dagen, och nästa
Lindrar och stärker så skönt i hals och system
lördag 6 september 2014
Diced simple colorful Mexican sallad
Äter lätt på dan när jag tillfrisknar från illamåendefeber.
Utökade min tärnade avocado, tomat och gurksallad med citronsaft idag
med rödlök och färsk majs och färsk koriander.
Funkar hur bra som helst! Inga problem utan olja och salt som jag trodde, brukar vilja ha det.
Men magen har varit känsligare nu.
Det är kul och gott att äta tärnat!
Det blir rerun på den här!
I'm eating light during the day as I recover from my fever with nausea.
I added red onion, fresh corn and fresh cilantro to my diced
avocado, tomato and cucumber salad with lemon juice today.
It works really fine without oil or salt, that I usually want,
but my stomach has been more sensitive now.
It's fun to eat the dices!
This will become a rerun!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)