söndag 24 juli 2011

Utökad Grekisk RAW Sallad


RAW och restaurang i Sverige e så där...chefen skulle bjuda på en beställning o jag valde grekisk sallad. Den kom med någon ogod vit sås. Så när jag kom hem hottade jag upp den, jag ville ju bara ha massa god olivolja på! Den var så god att jag äter den för 3e dan nu, jag brukar ha någon vecka per sommar när jag frossar i grekisk sallad! Så här har det blev den:

sallad
/vitkål
gurka i halvmåneskivor
tomat i tunna klyftor
tuna rödlökringar
kalamata oliver 12/pers
champinjon i tunna skivor
röd paprika i små tunna bitar
morot, riven
mungböngroddar, groddade 1 - 2 dagar, sedan får de alkaloider som ska hindra uppätning
örtsalt
mycket oregano
mycket olivolja
lite hampa fröolja för omega 3 6 9
cayenne är en annan god variant att ha i

måndag 4 juli 2011

Nässelsoppa


Jag äter rätt ofta nässelsoppa till kvällsmat på sommarhalvåret. Topparna går att plocka ända in i september, och håller hen efter sina nässelstånd växer de ut på 2 veckor. Det är så otroligt gott, 30 gånger mer smaker än i spenat som också är mycket gott. Det går att plocka utan handskar, med handen som en gripklo som kommer uppifrån och knipsar av runt stjälken den översta eller de 2 översta bladrosetterna, beroende på hur goda de ser ut. Även de som börjat blomma går att plocka. Jag tar och steker

1/2 lagom stor hackad lök i
rapsolja, häller över
1/2 l vattenkokat vatten och har i
2 tärningar Marigold organic Swiss vegetable bouillon, lila ask
lite havssalt
4 - 5 dl grovhackade nässlor

Den här buljongen, Marigold organic Swiss, low salt, gluten free, är så otroligt god, att du studsar till. Den med salt är inte alls lika god. Salta lite brukar jag göra. Finns på Goodstore, Gryningen och Ekoaffären. Det går att ha i tärnad naturell tofu, mycket gott. Även soja eller havregrädde går att ha i men behövs inte, nässelsmaken kommer nästan mer fram utan. Ät gärna med träsked!


Potatisblomkålsmos o marinerade köttstrimlor


Igår kväll provade jag o göra RAW blomkålsmos. Det smakade som potatismos! Jag rörde ihop

1/2 dl blötlagda tokade cashewnötter mixade så det blev små små smulor
2 dl blomkål i bitar mixade för sej till ett mos
rapsolja
örtsalt
Tamari och cayenne var väldigt gott på

Jag hade också en aubergine som behövde ätas upp sen länge, sen jag provade o äta raware. I min nya raw comfortfood bok, Eco Chef Bryan Au's Raw Star Recepies, hittade jag en inspirerande bild på hans teriyaki recept. De marinerade köttstrimlorna därifrån skulle det bli! Jag hyvlade auberginen på den tunna sidan i min mandolin, skalare går också bra, och skar skivorna i kors i 4 delar. Då går det att marinera på nolltid i

3/4 olivolja
1/4 tamari
en skvätt rårisvinäger

Jag vände dem då och då under 20 - 30 min, och pressade sen ur all marinad, som jag sparade till nästa batch. Det var lite pilligt att fördela dem på plåtens bakplåtspapper för att torka på lägsta ugnsvärme med luckan öppen med en ätpinne i 4h eller så. En ungspanna kan också ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Så nästa gång lät jag aubergine skivorna vara aubergine stora, och pillet minskade avsevärt. Och gud så gott!!! Det var värsta köttstrimlorna, bättre än sojastrimlor, lite torkad smak, helt otroligt. Jag åt upp 1/4 av plåten direkt och började gör den andra halvan av auberginen. 1/2 aubergine får plats på en plåt.

söndag 3 juli 2011

Min älsklings Guacamole


Den här guacamolen åt jag till frukost i flera år på rostat osötat finskt rågbröd med de perfekt kompletterande smakerna tomat och champinjon.
Mosa en avocado med en liten finhackad vitlöksklyfta, cayenne, örtsalt och ett par matskedar pressad citron, och Voilà! Superdipp, smörgåspålägg, eller förrätt, mmmm!!!!

fredag 1 juli 2011

Bästa Asian Dippsåsen!


Åt en tugga rå blomkål och blev sugen att prova receptet på asiatisk dippsås jag läst om på http://rawkarmacravings.blogspot.com. Det var så otroligt gott, en ny favorit! Här är det, lite anpassat:

1/2 dl tamari
2 msk olivolja
2+ tsk agavesirap
2 tsk rårisvinäger
1 tsk finhackad vitlök
1 tsk finriven ingefära

Ät med romansallad, maskrosblad, morotsstavar, blomkålsbuketter mm. Kommer definitivt följa med på picnics o som kvällssnacks!!!

måndag 20 juni 2011

Green revolution frukost!


För 4 dar sen köpte jag Victoria Boutenkos bok Green Smoothie Revolution. Jag hade läst att mina lyx rawfood författare var inspirerade av henne, men mitt första försök o mixa grönkål och äpple resulterade i något som smakade halm  
: (
Nu har jag köpt en ny kraftfullare begagnad mixer (200 kr på blocket) som kan gå i 600W, för min gamla gick sönder.

Jag tyckte hennes lifestory var så stark, typ alla i familjen fick alvarliga välfärdssjukdomar (diabetes, reumatism, hjärtarytmi, allergier och astma) av västerländsk mat, när de kom till usa från Ryssland. Hon började med billig Raw Food, typ äpplen, apelsiner o bananer. Familjen vart inte glad, utan ville hellre ha diabetes. Men redan nästa dag, märktes skillnad. Någon hade slutat hosta, blodtrycket hade sjunkit till det lägsta på flera veckor, m.m. Det var inte lätt, de var hungriga ibland, men astman försvann, blodsockret stabiliserades, rynkor försvann. Efter en månad var blodsockernivån stabil. De åt godare mat sen.
Men efter flera år började de må sämre. Victoria började forska och kom fram till att det var de gröna bladen som saknades i deras mat. Våra närmsta släktingar aporna äter typ frukt, gröna blad och blommor, och lite frön , insekter och bark. De tuggar blad i 6h om dan. Med mixern har vi kvar fibrer för tarmen, men får den bästa näringen utan o behöva tugga i 6h om dan. Efter det försvan alla familjens nya symptom.

Jag valde en inte så söt grön smoothie. Innan har jag har ätit ångkokta gröna grönsaker (skärbönor, mangold eller pak choi och broccoli) i ett år med rapsolja, pressad citron o havssalt, o innan dess miso soppa som jag lärde mej av Emi från Japan, med rundkornigt ris, hyvlad potatis, gul lök skivad på längden, och mitt favvo gröna, spenat, broccoli, squash och skärbönor till frukost.
O så nu grön smoothie! Jag vart helt frälst. Smoothien var så god, min kropp sa bara JA!!! Som hon skrivit i sin bok att folk som aldrig smakat det känt.
Så på den vägen är det nu.

Frukostsmoothie och att ha under dagen:

4 dl spenat eller grönsallad (25 kr för enorm batavia på Ekoaffären) eller mangold eller maskrosblad
6 cm tärnad gurka, kan uteslutas
1/2 tomat, kan uteslutas
1 päron, kan uteslutas och ersättas av ett äpple vid t. ex resor
1 äpple
2,5 - 5 dl vatten

första dagen hade jag 6 körsbärstomater i, idag provade jag en liten bit selleri i, och jag har provat en liten bunt maskrosblad för vildare smak oxå. Det är viktigt att växla vilka blad du tar, så en sorts oxalsyra inte börjar byggas upp. Victoria säger: "Rotate your greens!"

Med röd ekograpefrukt till, den är verkligen godis god, stor skillnad från giftgrape! Bara 20 kr för 2 på Coop forum i Skärholmen.

söndag 19 juni 2011

Soltorkad tomat & provençalskt kryddade groddade rostade RAW solrosfrön


Av en händelse när jag shoppade grönsaker till RAW food på mitt grönsaksfavvoställe, Ekoaffären (ekoaffären.se), där de har halva priset lådor med physalis, bananer, äpplen, rödlök, päron, apelsiner, you name it, så fick jag en förpackning Raw Health Vibrant Livings provençalskt kryddade solrosfrön. Den hade ramlat i golvet och gått lite sönder. Det är något jag aldrig skulle prova själv, svindyrt, pyttelite och säkert inte gott! Dyrt ja, pyttelite ja, men drygt, och helt otroligt gott! De är groddade och blir så mörare då.
Så några dar efteråt coppade jag receptet och här e de:

Blötlägg

2 dl solroskärnor i 6 - 10 h

och grodda sen i 1 dag.
Den dagen tar du

1/2+ dl soltorkad tomat
lite tamari
mycket provençalska kryddor

eller de örter du har hemma, jag hade timjan, basilika, stött fänkål, som faktiskt ingår i provençalsk kryddblandning och libbsticka, Mixa till en smet, blanda ner solroskärnorna och sprid ut på det bakplåtspapprade ungsgallret. Torka i c.a. 4h på lägsta värme, i ugnen med en ätpinne som håller luckan öppen, så att 40° inte överskrids och alla goda vitaminer, mineraler och enzymer överlever. En ungspanna kan ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Sen har du ett snacks som kan konkurrera med de godaste chipsen!