söndag 3 juli 2011

Min älsklings Guacamole


Den här guacamolen åt jag till frukost i flera år på rostat osötat finskt rågbröd med de perfekt kompletterande smakerna tomat och champinjon.
Mosa en avocado med en liten finhackad vitlöksklyfta, cayenne, örtsalt och ett par matskedar pressad citron, och Voilà! Superdipp, smörgåspålägg, eller förrätt, mmmm!!!!

fredag 1 juli 2011

Bästa Asian Dippsåsen!


Åt en tugga rå blomkål och blev sugen att prova receptet på asiatisk dippsås jag läst om på http://rawkarmacravings.blogspot.com. Det var så otroligt gott, en ny favorit! Här är det, lite anpassat:

1/2 dl tamari
2 msk olivolja
2+ tsk agavesirap
2 tsk rårisvinäger
1 tsk finhackad vitlök
1 tsk finriven ingefära

Ät med romansallad, maskrosblad, morotsstavar, blomkålsbuketter mm. Kommer definitivt följa med på picnics o som kvällssnacks!!!

måndag 20 juni 2011

Green revolution frukost!


För 4 dar sen köpte jag Victoria Boutenkos bok Green Smoothie Revolution. Jag hade läst att mina lyx rawfood författare var inspirerade av henne, men mitt första försök o mixa grönkål och äpple resulterade i något som smakade halm  
: (
Nu har jag köpt en ny kraftfullare begagnad mixer (200 kr på blocket) som kan gå i 600W, för min gamla gick sönder.

Jag tyckte hennes lifestory var så stark, typ alla i familjen fick alvarliga välfärdssjukdomar (diabetes, reumatism, hjärtarytmi, allergier och astma) av västerländsk mat, när de kom till usa från Ryssland. Hon började med billig Raw Food, typ äpplen, apelsiner o bananer. Familjen vart inte glad, utan ville hellre ha diabetes. Men redan nästa dag, märktes skillnad. Någon hade slutat hosta, blodtrycket hade sjunkit till det lägsta på flera veckor, m.m. Det var inte lätt, de var hungriga ibland, men astman försvann, blodsockret stabiliserades, rynkor försvann. Efter en månad var blodsockernivån stabil. De åt godare mat sen.
Men efter flera år började de må sämre. Victoria började forska och kom fram till att det var de gröna bladen som saknades i deras mat. Våra närmsta släktingar aporna äter typ frukt, gröna blad och blommor, och lite frön , insekter och bark. De tuggar blad i 6h om dan. Med mixern har vi kvar fibrer för tarmen, men får den bästa näringen utan o behöva tugga i 6h om dan. Efter det försvan alla familjens nya symptom.

Jag valde en inte så söt grön smoothie. Innan har jag har ätit ångkokta gröna grönsaker (skärbönor, mangold eller pak choi och broccoli) i ett år med rapsolja, pressad citron o havssalt, o innan dess miso soppa som jag lärde mej av Emi från Japan, med rundkornigt ris, hyvlad potatis, gul lök skivad på längden, och mitt favvo gröna, spenat, broccoli, squash och skärbönor till frukost.
O så nu grön smoothie! Jag vart helt frälst. Smoothien var så god, min kropp sa bara JA!!! Som hon skrivit i sin bok att folk som aldrig smakat det känt.
Så på den vägen är det nu.

Frukostsmoothie och att ha under dagen:

4 dl spenat eller grönsallad (25 kr för enorm batavia på Ekoaffären) eller mangold eller maskrosblad
6 cm tärnad gurka, kan uteslutas
1/2 tomat, kan uteslutas
1 päron, kan uteslutas och ersättas av ett äpple vid t. ex resor
1 äpple
2,5 - 5 dl vatten

första dagen hade jag 6 körsbärstomater i, idag provade jag en liten bit selleri i, och jag har provat en liten bunt maskrosblad för vildare smak oxå. Det är viktigt att växla vilka blad du tar, så en sorts oxalsyra inte börjar byggas upp. Victoria säger: "Rotate your greens!"

Med röd ekograpefrukt till, den är verkligen godis god, stor skillnad från giftgrape! Bara 20 kr för 2 på Coop forum i Skärholmen.

söndag 19 juni 2011

Soltorkad tomat & provençalskt kryddade groddade rostade RAW solrosfrön


Av en händelse när jag shoppade grönsaker till RAW food på mitt grönsaksfavvoställe, Ekoaffären (ekoaffären.se), där de har halva priset lådor med physalis, bananer, äpplen, rödlök, päron, apelsiner, you name it, så fick jag en förpackning Raw Health Vibrant Livings provençalskt kryddade solrosfrön. Den hade ramlat i golvet och gått lite sönder. Det är något jag aldrig skulle prova själv, svindyrt, pyttelite och säkert inte gott! Dyrt ja, pyttelite ja, men drygt, och helt otroligt gott! De är groddade och blir så mörare då.
Så några dar efteråt coppade jag receptet och här e de:

Blötlägg

2 dl solroskärnor i 6 - 10 h

och grodda sen i 1 dag.
Den dagen tar du

1/2+ dl soltorkad tomat
lite tamari
mycket provençalska kryddor

eller de örter du har hemma, jag hade timjan, basilika, stött fänkål, som faktiskt ingår i provençalsk kryddblandning och libbsticka, Mixa till en smet, blanda ner solroskärnorna och sprid ut på det bakplåtspapprade ungsgallret. Torka i c.a. 4h på lägsta värme, i ugnen med en ätpinne som håller luckan öppen, så att 40° inte överskrids och alla goda vitaminer, mineraler och enzymer överlever. En ungspanna kan ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Sen har du ett snacks som kan konkurrera med de godaste chipsen!

måndag 13 september 2010

Quintessence RAW food Caesar Salad


Nu har jag änligen lagat min första RAW gourmet rätt! Jag och Elin vart helt sålda på RAW food när vi var i NYC i juni, och det här är min personliga favorit! Vi åt oss runt på en hel del ställen. Vi testade Quintessence först. Jag vart i sjunde himlen, och åt salladen 3 gånger medans jag vart där.

Den kräver lite arbetsointensiva förberedelser av cashews och rödlök på 4 - 6 h. Passa på när du ändå är hemma nån kväll eller förmiddag, den är en helt fantastisk lunch sallad! Till 3 portioner dressing:

Lägg

2+ dl cashew eller pinjenötter eller solrosfrön eller en blandning av cashew och solros

i blöt 4 - 6h.

Detta för att de blir mer lättsmälta för att det tar bort de klistriga enzymhämmare som får nöten eller fröet att klara att ligga vilande och inte gro förrän det blir dränkt i vårregnet och är färdigt att gro, men hindrar det från att kunna matsmältas på ett bra sätt. Blötläggningen avaktiverar enzymhämmarna. Skölj noga sen. Det kommer att räcka till 4 portioner.
Skiva tunt, tunt, gärna med hjälp av en mandolin, en från 70-talet från second hand går oxå bra:

1 medelstor rödlök eller gör ett helt ugnsgaller fullt, c.a. 2 medelstora som räcker till 2 - 3 pers

lägg på bakplåtspapper och in i ugnen i 1,5 - 2 h på, 50°, med luckan mycket på glänt med en ätpinne, för o sänka värmen till raw food gränsen för bevarade vitaminer o mineraler på 40°. En ugnspanna med vatten kan också ställas in för att hålla nere värmen. Eller 5 - 7 h i torkugnen. Löken blir som söt seg "bacon".
Bästa tipset för att skala lök lätt: lägg i blöt det första du gör, efter 5 min är skalet segt och skalas lätt av : )

Mixa sedan de blötlagda sköljda nötterna med

1-2 dadlar
1 finhackad vitlöksklyfta
2 tsk miso (jag använder Clearsprings brutala hatcho som är opastöriserad)
oregano
vitpeppar
1/2 citrons saft, 1/4 dl

Späd med vatten 1,5 - 2 dl så att den går att hälla och är tjock!
Fördela på varje tallrik en botten av:

romansallad riven i bitar, 5 - 7 blad eller eko kruksallad eller hälften almfrön i maj

Den oekologiska från butiker med mellanöstern sortiment, som i Skärholmen på Munirs Livs, ett säkert kort i Romansallad jakten, de har fått växa sig större och utveckla mycket mer smak, än de giftfritt odlade små babysar som säljs i svenskbutikerna och nästan smakar grönsallad. Håll utkik efter fullväxta ekologiska!

strimlade maskrosblad också om lite vildare smak önskas
minst en halv avocado i stora bitar
1 tomat i tunna klyftor

Ringla över rikligt med dressing, strö över rikligt med hemmagjord gomasio, som du gör så här:

oskalade sesamfrön med lite havssalt! Typ 1 dl frön till mindre än 1/4 tsk salt.

Mixa frön som varit blötlagda i 4 - 6h, kanske groddade en dag för extra vitaminer, mineraler och enzymer, väl sköljda och sen ungstorkade i 2h på lägsta värme, se cashew nöttorkningen, mixa dem med saltet. Fördela lökringlorna snyggt över.

Snacka om att bli pepp! Dressingen är len och mild, söt på ett inte påträngande sätt, med lite lite sting från vitpepparen och något helt annat! Romansalladen, löken och gomashion är crunchiga i härlig kontrast. Riktigt gourmet! Jag har ätit den 5 dagar i rad nu : )

Quintessence ligger på 263 East 10th Street mellan Avenue 1 och A. Åk till Union Square/14th Street o promenera, om du är i stan. Öppet till 22, och på fre lör till 23.

http://www.raw-q.com

tisdag 19 januari 2010

Vinter groddsallad


En av mina favorit vintersallader vintern 2009/10! Jag är sedan länge helt såld på rårisvinäger, kan inte använda något annat på sallad. Den är så mild och smakar så mycket mer än alla andra.
För att slippa köpa växthus grönt utanför säsong har jag denna vinter börjat massgrodda alfa alfa. Då kan jag lyxäta hur mycket knaprigt grönt jag vill! Jag tar MYCKET groddar och ringlar på lite hampafrö olja för omega 3 och 6, olivolja, rårisvinäger och örtsalt. Överst strör jag på väldigt mycket rostade linfrön, för att de är så goda och knapriga och ser så vackra ut. Jag rostar mycket i stekpannan på en gång, men så fort de börjar sprätta stänger jag av värmen och rör runt. De hoppar lika mycket som popcorn och smakar lite så. En snabb och enkel förrätt eller sallad till maten.

onsdag 6 januari 2010

Kräuterknackers och Grillknackers!!!




Här är mina favorit tofukorvar från Taifun som finns på Gryningen i Stockholm. Tofu känns snällare och renare för magen än veteglutenkorvarna från andra märken. Dessutom är de underbart godare och ekologiska!
Kräuterknackerserna är lätt och smakfullt örtkryddade med persilja, basilika, koriander, muskot, paprika, vitlök och lite till annat. Grillknackerserna innehåller även lite cayenne som ger ett lagom sting. Goda att äta precis som de är, att koka eller steka dem förtar mycket av smaken, med romansallad eller eller med Tistelvinds underbara Kimchi Hot! Som Hot Sauerkraut, en klassiker! Dessutom håller de minst ett dygn i rumstemperatur vid resor!