lördag 27 augusti 2011

RAW Sushi Maki Improvising!!!


Jag har varit hemma och sjuk, och läste att saltcravings lätt tillfredsställs med nori och mandel snacksande. Så det har jag gjort. Och liksom kommit i sushimode. Men inte haft ork att göra rawmandeltomatris makis. Och de känns rätt nöt-tunga också. Så jag utgick från Erica Palmcrantz bok rawfood på svenska, där hon använder avocado, och gjorde om till Alexandras.

Jag lade först mina älskade torra shiitakesvampar i blöt i lite vatten med en skvätt tamari, det ska inte vara saltare än att du vill smaka på vattnet. En finhackad vitlök i marineringen är inte fel. Sen gjorde jag egen inlagd raw ingefära! Jag bara gjorde, skivade tunt på mandolinen, lade i lite vatten med mycket agavesirap och en del rårisvinäger, ja rårisvinäger ♥, så det smakar som det ska om vattnet. Funkar hur bra som helst, och direkt!



Jag tog ett orostat nori ark som finns på goodstore och gryningen, och klippte i 4 delar. I stället för mandeltomatris grundade jag med lite mogen avocado och en sträng wasabi. Sen placerade jag ut mycket morotshyvlor, en gurkstav, spenatblad, mungböngroddar (de köpta i butik är rena godiset), shiitakesvamp, urtryckt med gaffel, och hemodlad gräslök. Rullade ihop, blötte med ingefära vattnet på sista kanten för och fästa ihop skarven. Det blir två tuggor att doppa i tamarisås, och äta den goda ingefäran före, mellan och sist. Det blir mycket sushi till kvällsmat nu!! Rena snabbmaten!!




fredag 26 augusti 2011

LONDON!!!


Vi åkte på en kusin med barn träff i London i augusti. Det var min första gång i London, och jag hade researchat grundligt, för här skulle det gås rawfoodrestaurantcrazy! Det var precis som första gången i New York, fast inte. Jag hade inga speciella vibes för själva stan trodde jag, och blev så oerhört förvånad av saker, vackra saker, som jag aldrig hört eller sett något om innan.

De har blommor hängande i stora korgar på lyktstolparna längs gatorna, och i de överflödande blomlådorna, som många hus har, är vackra färgblomkombinationer som orange, lila, rosa och gult inte ovanligt. Speciellt pubarna kan vara veritabla hängande regnbågsträdgårdar, där hela 3-våningsfasaden är täckt av grönskande blommor i alla regnbågens färger.
Och allt är så litet. Så lilleputtigt! Gatorna är smalast tänkbara, ståhöjden i tunnelbanan är typ 1,80 för en person i bredd, sen smalnar det ner till sitthöjd. Det står omtänksamma och roliga saker på skyltarna som "Wait" och "Cross with care" på röd o grön övergångsgumma. Och "Keep right" i tunnelbanan, och "Look left" på gatan i jättebokstäver vid övergångsställena, eller "Slow" för bilarna mitt på gatan. De har sopsortering i vanliga papperskorgar, på ena sidan står det "General litter" och på andra "Help the environment - recycle here".

Det första jag gjorde i London var att äta lunch på Inspiral Lounge i Camden. http://www.inspiralled.net Det var litet, inte så dyrt, väldigt hippie, med utsikt över en kanal nedanför. Maten var ok, nachos, med goda röror, och annat smått och gott, men stabbiga grovbrödsliknande "nachos". Det godaste där var det jag köpte med mej:



Oh my my!!! Inget kvar som ni ser! Dessa Artisan Raw Almond Crackers som var gröna. De var som inget jag smakat! Så porösa, och rätt tjocka. Här följer innehållsdeklarationen för framtida matexperiment: Mandlar, solrosfrön, squash, morötter, linfrön, olivolja, wasabi (pepparrot, senap, chlorella), chiafrön, spirulina, sesamfrön, himalaya salt, arame, flytande aminosyror, ingefära, kelp, ho shou wu (fu ti). Fu ti är en kinesisk blomma som ska ge näring åt hjärtat och lugna själen http://www.mountainroseherbs.com/learn/foti.php
Jag köpte också deras kalechips:



Och i min favorit, Wasabi Wheatgrass, var det förutom kale (grönkål) och cashewnötter: wasabi, vetegräs, braggs liquid aminos, himalaya crystal salt, cayenne pepper. I de goda Purple Cheesie Corn var det: jästflingor, lilamajsextrakt, himalaya crystal salt. Och i Baobab and Onion var det: lök, baobab superfruit, svartpeppar, himalaya crystal salt.

Den restaurangen jag åt på tre gånger, SAF, Simply Authentic Food, http://www.safrestaurant.co.uk/ ligger ovanpå en ekologisk matbutik, Whole Foods Market http://wholefoodsmarket.com/stores/kensington/




Det godaste jag åt där var två förrätter, som jag tog som en huvudrätt.
SAF cheese trio med goda och rätt tunga för magen cashewfärskostar i smakerna soltorkad tomat, örter och oliver. De innehåller förutom cashewnötter: färsk tomat, soltorkad tomat, näringsjäst, basilika, spansk paprika, muskot, vitpeppar, salt och probiotika (soltorkad tomaten) och gräslök, perilja, näringsjäst, oregano, bananscharlottenlökspulver, muskot, vitpeppar, probiotika (örter) och näringsjäst, svarta oliver, gröna oliver, lökpulver, apelsin, dragon, fänkålsfrö, himalaya salt, muskot, vitpeppar och probiotika (oliver).
Tyvärr var de andra rätterna jag provade inga hittar, thai nudlarna smakade knappt jordnöt och mest inte så god sallad, sushin som jag fick av en judisk familj, vars barn inte gillade den, smakade riven vitkål bara, algsalladen var inte direkt god, med god men pyttelite senapsdressing.
Sista dagen lärde jag mej att det gick att köpa ostarna i Whole Foods supermarketen för 50 kr st, och de räcker väldigt länge, sex gånger minst om du har ostbuffé med alla tre, om inte 8, 9 gånger, för de är så tunga för magen och dryga. De serverades med de godaste av rawfood kex, SAF Sweet Red Pepper Flax Crackers som innehåller: röd paprika, tomat, morot, solrosfrön, linfrön, näringsjäst, paprika, rökt paprika, lökpulver, vitlökspulver, spiskummin, salt och svartpeppar. Trots alla ingredienser är de de godaste, neutralaste, mest välsmakande raw crackerserna jag ätit. Kanske för att de innhåller en högre andel grönsaker och söt rökt paprika. De såldes också i paket för 40 kr.



Raw crackerserna serverades också till den andra förrätten, nachos, med ananas salsa, tomat salsa och guacamole. Ananas salsan var utsökt och innehöll ananas, rödlök, koriander och röd chili.



Jag smakade min kusins juice som var urgod, med äpple, citron och mynta i en helig treenighet:



Här är ekoaffären i Brixton som hon jag couchsurfade hos jobbade i:



Och så Booja-booja. Det godaste av allt sött i hela världen. Jag köpte ett stort lass för hemfärden, 50 kr st/8-pack av Ecuadorian RAW Chocolate Raspberry Truffles. De är fyrkantiga och kakaopudrade, och måste förvaras i rumstemperatur 20 min innan förtäring för att blomma ut i full smak. De måste ätas under tystnad, sittandes, första gången. Total smak extas. De är lätta och osedvanligt mäktiga, två räcker. I början kan hen vara så överväldigad att det äts nån till. Jag säger bara Revolutionary Confectioners!!!
http://www.boojabooja.com/
Finns i Stockholm i december och i bland i mars på the one and only Goodstore. För 85 kr, eller om de har otur o får 2-pack levererade, för 25 kr. Så värt det i alla fall. Bästa presenten!



Strax innan jag reste upptäckte jag ett annat engelskt företag, The Raw Chocolate Company
http://www.therawchocolatecompany.com/allan_html_pages_new/choc_covered_supremefoods.htm
Oj oj oj!!! Deras chokladdoppade, kakaopudrade mullbär smakar chokladkola! Och De chokladdoppade russinena är frukt choklad goda! Godare! Det är något lätt och peppigt med raw choklad. De finns på Gryningen i Stockholm för 35 resp 45 kr st. Mullbär är gott o lite dyrare. En påse räcker till minst två sötsaksgånger.



Sista dagen med kusinerna var vi i Hyde Park. Och vad är det första jag ser bak lilla huset i sydöstra entréen?!?! Mullbärsträd!!!!!!! Lycka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Det går väl en 5 år mellan mina mullbärsträdmöten. Här krävs det en orädd superwoman, jag, att våga smaka de gigantiska 3 x 2 cm stora svarta fruktsaftdrypande bären som växer nära bilvägarnas avgaser. Och jag vart rikt belönad, de smakade bara sött, inte giftiga avgaser. Oj oj oj!!!! Det var det godaste med hela London.




Rödkålsmorotsäppelcayennegrönbladssallad med solroscrunch


Det här är en gammal sallad från när jag först blev vegan 2001. Den står först i min första handskrivna matbok, på brunt oblekt papper, då kallade jag den för Multisallad, med stjärna över i:et. Alltså en riktig klassiker som alltid står sej! Innan jag blev RAW:are var den min vinterhalvårssallad, klimatsmart som bara den. Nu är den min matsallad, resesallad, varm o mättande, med hetta, syra, sötma, och crunch. Börja så här och skär

1/4 Gröna blad, maskros och/eller spenat, romansallad och lite av grönkål eller svartkål i lagom fina bitar
1 dl mungböngroddar/person
1 syrsött äpple/person, Jonagold om de är eko, eller de från de närmsta träden, i bitar, tunt skivade
1/4 hyvlad rödkål
1/4 el lite mindre grovriven morot

lägg i skålen/skålarna i lager för finaste färgeffekt. Dressa med

olivolja
hampafröolja för omega 3 6 9
rårisvinäger, the one and only
örtsalt
cayenne

Toppa med mycket frön. För RAW:a frön, blötlägg solrosfröna 6 - 10 h, och sedan grodda en dag, och sen torkar du i ugn en förmiddag. Och sesamfrön. De blötläggs 4 - 6 h före endagsgroddning och torkning på några timmar. Skölj noga efter blötläggning, så ev enzymhämare som gör dem svårsmälta och bevarade för vårplantering, sköljs bort med blötläggningsvattnet.
Blommor är så fint på! Här under är de huvudrätten i 4-rättersmiddagen på Friheten, Zams paradis utanför Örebro.





Nate, nate, nate!!!


Detta är en riktig gourmétsallad! När jag var 5 brukade vi repa stora moln av nate och mata min mammas kompis grisar med. Läste i min Green Smoothie Revolution bok att det går att äta. Nate gillar att växa på bar jord, precis som nässlor o mållor. Jag har ett litet ställe i Vårberg.
Jag dekorerade salladen med lite morotsriv och lingon, hade olivolja, örtsalt och citron, det är det magiska, på. Det smakar som sockerärtor, fast ett lätt moln! Otroligt gott!!!


Jag avnjöt min andra Nate sallad i livet på Friheten utanför Örebro, Zams paradis, och där bullade jag upp följande RAW fest i 3 delar:



Nate sallad till förrätt, min rödkålsmorotäppelcayennegrönbladssallad sen, mina tre RAW London cashewfärskostar (soltorkad tomat, örter, oliver) till SAF, Simply Authentic Food, Sweet Red Pepper Flax Crackers.
Och Booja-booja RAW Ecuadorian raspberry Truffles och The Real Chocolate Company's chokladdoppade RAW kakaopudrade russin till efterrätt. Mer om det i kommande inlägg!

söndag 24 juli 2011

Utökad Grekisk RAW Sallad


RAW och restaurang i Sverige e så där...chefen skulle bjuda på en beställning o jag valde grekisk sallad. Den kom med någon ogod vit sås. Så när jag kom hem hottade jag upp den, jag ville ju bara ha massa god olivolja på! Den var så god att jag äter den för 3e dan nu, jag brukar ha någon vecka per sommar när jag frossar i grekisk sallad! Så här har det blev den:

sallad
/vitkål
gurka i halvmåneskivor
tomat i tunna klyftor
tuna rödlökringar
kalamata oliver 12/pers
champinjon i tunna skivor
röd paprika i små tunna bitar
morot, riven
mungböngroddar, groddade 1 - 2 dagar, sedan får de alkaloider som ska hindra uppätning
örtsalt
mycket oregano
mycket olivolja
lite hampa fröolja för omega 3 6 9
cayenne är en annan god variant att ha i

måndag 4 juli 2011

Nässelsoppa


Jag äter rätt ofta nässelsoppa till kvällsmat på sommarhalvåret. Topparna går att plocka ända in i september, och håller hen efter sina nässelstånd växer de ut på 2 veckor. Det är så otroligt gott, 30 gånger mer smaker än i spenat som också är mycket gott. Det går att plocka utan handskar, med handen som en gripklo som kommer uppifrån och knipsar av runt stjälken den översta eller de 2 översta bladrosetterna, beroende på hur goda de ser ut. Även de som börjat blomma går att plocka. Jag tar och steker

1/2 lagom stor hackad lök i
rapsolja, häller över
1/2 l vattenkokat vatten och har i
2 tärningar Marigold organic Swiss vegetable bouillon, lila ask
lite havssalt
4 - 5 dl grovhackade nässlor

Den här buljongen, Marigold organic Swiss, low salt, gluten free, är så otroligt god, att du studsar till. Den med salt är inte alls lika god. Salta lite brukar jag göra. Finns på Goodstore, Gryningen och Ekoaffären. Det går att ha i tärnad naturell tofu, mycket gott. Även soja eller havregrädde går att ha i men behövs inte, nässelsmaken kommer nästan mer fram utan. Ät gärna med träsked!


Potatisblomkålsmos o marinerade köttstrimlor


Igår kväll provade jag o göra RAW blomkålsmos. Det smakade som potatismos! Jag rörde ihop

1/2 dl blötlagda tokade cashewnötter mixade så det blev små små smulor
2 dl blomkål i bitar mixade för sej till ett mos
rapsolja
örtsalt
Tamari och cayenne var väldigt gott på

Jag hade också en aubergine som behövde ätas upp sen länge, sen jag provade o äta raware. I min nya raw comfortfood bok, Eco Chef Bryan Au's Raw Star Recepies, hittade jag en inspirerande bild på hans teriyaki recept. De marinerade köttstrimlorna därifrån skulle det bli! Jag hyvlade auberginen på den tunna sidan i min mandolin, skalare går också bra, och skar skivorna i kors i 4 delar. Då går det att marinera på nolltid i

3/4 olivolja
1/4 tamari
en skvätt rårisvinäger

Jag vände dem då och då under 20 - 30 min, och pressade sen ur all marinad, som jag sparade till nästa batch. Det var lite pilligt att fördela dem på plåtens bakplåtspapper för att torka på lägsta ugnsvärme med luckan öppen med en ätpinne i 4h eller så. En ungspanna kan också ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Så nästa gång lät jag aubergine skivorna vara aubergine stora, och pillet minskade avsevärt. Och gud så gott!!! Det var värsta köttstrimlorna, bättre än sojastrimlor, lite torkad smak, helt otroligt. Jag åt upp 1/4 av plåten direkt och började gör den andra halvan av auberginen. 1/2 aubergine får plats på en plåt.