söndag 7 oktober 2012

Vårbergs äppletork


 Äntligen!!! Nu har jag tagit hand om mina 130 självplockade delikatess äpplen från Vårberg! De tvättades för över en vecka sedan och har ockuperat mitt köks plana ytor, bord och stolar för torkning efter tvätt. Det känns som det var 30 år sedan sist!


 Ja är inspirerad av Minou i Lund att ha torkade äpplen som rese- och kvällsnask, istället för mina urgoda Likitzeng Amelie Mango Skivor som är rätt dyra. Torkade äpplen känns ännu dyrare att köpa och inte ett dugg drygt, eftersom det är så gott att jag äter allt på en gång direkt.


Det tog 1 1/2 timme och äpple urkärna dem, peta loss urkärnet med ätpinne, och mandolin skiva. Men det trixigaste var att hänga upp. Det tog 2 timmar med 2 nerrasningar innan jag hittade fina tekniken. 20 - 25 äpplen per snöre orkar snöret hålla och jag lyfta och spänna. De äpplen jag trär upp på snöret vilar på en stol medans jag trär för o komma närmare upp för att sedan lättare kunna spänna snöret.



Med 3 stolar utplacerade längs snöret, 2 med hoppavstånd vid fästpunkten to come, makar jag de uppträdda äpplena så långt in på snöret vars ena ände är fastknuten. Med lyfta armar och spännt snöre hoppar jag på stolarna till den andra fästpunkten och spänner, snurrar snöret ett varv runt pinnen innan jag knyter råbandsknuten.




Sen fördelar jag äppleskivorna luftigt. På de första snörena som droppar mycket är det svårt att få de yttersta äpplena att inte rasa i klump mot mitten. Det blir väl bättre medans de torkar, jag får lufta till dem då.


Så jag var tvungen att plocka en kasse till ikväll, och tvätta och lägga på tork, inte på halva köksbordet denna gång, dock. Det finns en rätt mörkare grön, liten, med guldbrunt i solstrimmor på, som inte såg god ut, men är min nya favorit, så mycket smak och söt och syrlig. Wowig!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar