fredag 5 oktober 2012

My Favourite Japaneese Dish - Seasoned Tofu with Greens and Rice



Mina vänner ber alltid om receptet till det här!! Det är en enkel och mycket festlig måltid. Det var Emi, som jag träffade på housedansklassen för Shannon i NYC för 10 år sedan, som bjöd oss på detta en kväll. Hennes mamma brukade laga det till henne. Enkelt och beroendeframkallande och kan ätas varje kväll, hela livet, typ!

Koka ris, jag brukar ta rundkornigt (det måste det vara, för klibbsmetigheten) råris, eller specialblandningen av rött rundkornigt, svart vildris och naken havre som jag blandar själv (efter inspiration från den utsökta och studsiga tyska risblandningen som jag hittils endast hittat på Ekostore i Göteborg) och som också kokar på 20 min om jag hittar grynen på Goodstore. Eller som här, ta bara svart vildris. Eller nått från ovan nämda gryn, eller nått annat som du gillar. Jag tar 3/4 dl per person.

När det är kokt, dressa det med perfekt avvägning mellan De 4 Heliga Ingredienserna

Miso, lite, inte för salt får det bli
Tamari, lite, inte för salt får det heller bli
Rårisvinäger (i orginal är det sake eller mirin) för syran
Rostad Sesamolja, mer rikligt, sött och fett är gott

Ta lite av allt och smaka, smaka, lika salt som söttfett och lite vinsyrligt ska det bli, inget får dominera. Börja hellre med för lite än att det blir för mycket. Förresten, det är visst jag som börjat med att dressa riset. Detta var egentligen dressingen på De Gröna Grönsakerna, Gärna Ångkokta, som bladspenat, broccoli, skärbönor, gröna bönor etc. Minus Rårisvinägern.
Men jag hittade på att krydda ett paket fryst bladspenat med mycket rapsolja och havssalt. Underbart som en rätt i sig, påhittat en kväll hos en vän när jag blev kvar längre än jag trott och det inte fanns något vegant hemma, och jag hade handlat spenat.
Det tycker jag är godare ibland att servera till riset och tofun, och då vill jag krydda riset istället.

Tofun mosas med gaffel till ett smul i kastrullen, och värms sedan utan vatten eller fett, och kryddas också med De 4 Heliga Ingredienserna.

Sesamfrön kan strös på.

Itadakimasu!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar