måndag 22 oktober 2012

Födelsedag ☆ 2012 ☆ 45 !!!




Jag gjorde RAW-tårtan to die for som Sohpie Bohnstedt gjorde på knytet på Open World Café

Chokladbotten

2 dl cashewnötter blötlagda 4-6h och sköljda
 1 dl dadlar blötlagda i så lite vatten som möjligt
1 dl raw cacao
lite vaniljpulver från goodstore
1 msk cocosolja
saltnypa, rätt stor
mixa

Chokladvaniljkräm

2 dl cashewnötter blötlagda 4-6h och sköljda
 1 dl dadlar blötlagda i så lite vatten som möjligt
lite vaniljpulver
2 msk kakaosmör
1 msk cocosolja
vatten
mixa


Jordgubbskräm

1 1/2 pkt jordgummor avrunna
1 dl dadlar blötlagda i så lite vatten som möjligt
lite vaniljpulver
1 msk cocosolja
pressad citron lite
mixa
ha i lite hackade frysta jordgummor

Jag blötlägger sammanlagt 4 dl cashewnötter och 3 dl dadlar.
Jag tar lite mer än hälften av cashewnötterna till chokladlagret för det är större.
Jag tar lite mer än en tredjedel dadlar till choklad lagret, och lite mindre än en tredjedel dadlar till jordgubbslagret för det är minst.
Jag mixar jordgubbslagret först, sen vita lagret o sist choklad lagret för minsta disk mellan
Bottnen klippte jag ur en plast lingonsylt hink för att göra double triple layer byggformen. Leta i plaståtervinningen efter bra burk om du inte har!
När du bygger, tyng ner formen mot tallriken med smala tyngder, jag tar en metall knivslip och en tung skiftnyckel och lägger på de bortre kanterna. Då flyter det inte ut kaksmet på tallriken, men du  kommer ändå åt att fylla med smet i formen med slickepotten.
Frys i 2-3 timmar.
Dekorera med jordgubbar eller björnbär
Om det blir över, förvara i frys, och tina sedan i 2 1/2 h före servering





Jag gjorde också BjörnbärBlåbärsParfaitGlassen to die for
från Erica Palmcrantz

1 avocado - ja - det är det - och det kommer smaka bästa grädden!!!
225g björnbär el blåbärbjörnbär tinade 10 min
1/2 tsk vaniljpulver
5 blötlagda dadlar
mixa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar