lördag 27 augusti 2011

Kummincrispbröd


Jag har provat att göra egna crisp bröd!!! Jag köpte Renée Voltaires, men de var både dyra och inte goda, smakade mest lantbuljong. Och jag älskar kumminbröd. Både finncrisp och tyska rågbröd, det måste komma från pappa, som också gjorde det. Och sedan när jag hälsade på den judiska delen av släkten i New York, vad gör de alla dunder sandwiches av på de judiska delkatessenarna, om inte av rågbröd med kummin!

Till en ugnsplåt lade jag i blöt i 6 h i brödbaksskålen som ska rymma allt:

1 1/2 dl frön (hälften chia, hälften linfrön, max 1 msk linfrön om dan, de innehåller lite cyanid) + ca 5 dl vatten så lös degkonsistens uppnås, blötlägg i en annan skål:

1/2+ dl solrosfrön
1/2  dl pumpafrön
1/2  dl sesamfrön

Dessa frön går att skölja väl efter blötläggning, för att få bort enzymhämmarna. Blanda sedan fröna med lite havssalt och en drös kummin. Bred ut på bakplåtspapper med slickepott, det är lite pilligt att få jämnt, och torka 14 h på ena sidan och 2 timmar på andra i 40° (ugn på 50°, luckan på glänt med mat pinne, och ungspannan kan fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen). Vänd över på en ny plåt med bakplåtspapper efter ena sidan, lossa det första pappret och spar till nästa gång.

Eller gör en stor sats med 4 plåtar:

5   dl chia/linfrön i 1l vatten
5+ dl solros/sesam/pumpafrön i 1l vatten

Avnjut med tomat och örtsalt eller skivad avocado och gurka med örtsalt! Bra att resa med och ha som mellanmål. Mmmmm!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar