lördag 27 augusti 2011

RAW Sushi Maki Improvising!!!


Jag har varit hemma och sjuk, och läste att saltcravings lätt tillfredsställs med nori och mandel snacksande. Så det har jag gjort. Och liksom kommit i sushimode. Men inte haft ork att göra rawmandeltomatris makis. Och de känns rätt nöt-tunga också. Så jag utgick från Erica Palmcrantz bok rawfood på svenska, där hon använder avocado, och gjorde om till Alexandras.

Jag lade först mina älskade torra shiitakesvampar i blöt i lite vatten med en skvätt tamari, det ska inte vara saltare än att du vill smaka på vattnet. En finhackad vitlök i marineringen är inte fel. Sen gjorde jag egen inlagd raw ingefära! Jag bara gjorde, skivade tunt på mandolinen, lade i lite vatten med mycket agavesirap och en del rårisvinäger, ja rårisvinäger ♥, så det smakar som det ska om vattnet. Funkar hur bra som helst, och direkt!



Jag tog ett orostat nori ark som finns på goodstore och gryningen, och klippte i 4 delar. I stället för mandeltomatris grundade jag med lite mogen avocado och en sträng wasabi. Sen placerade jag ut mycket morotshyvlor, en gurkstav, spenatblad, mungböngroddar (de köpta i butik är rena godiset), shiitakesvamp, urtryckt med gaffel, och hemodlad gräslök. Rullade ihop, blötte med ingefära vattnet på sista kanten för och fästa ihop skarven. Det blir två tuggor att doppa i tamarisås, och äta den goda ingefäran före, mellan och sist. Det blir mycket sushi till kvällsmat nu!! Rena snabbmaten!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar