fredag 26 augusti 2011

Rödkålsmorotsäppelcayennegrönbladssallad med solroscrunch


Det här är en gammal sallad från när jag först blev vegan 2001. Den står först i min första handskrivna matbok, på brunt oblekt papper, då kallade jag den för Multisallad, med stjärna över i:et. Alltså en riktig klassiker som alltid står sej! Innan jag blev RAW:are var den min vinterhalvårssallad, klimatsmart som bara den. Nu är den min matsallad, resesallad, varm o mättande, med hetta, syra, sötma, och crunch. Börja så här och skär

1/4 Gröna blad, maskros och/eller spenat, romansallad och lite av grönkål eller svartkål i lagom fina bitar
1 dl mungböngroddar/person
1 syrsött äpple/person, Jonagold om de är eko, eller de från de närmsta träden, i bitar, tunt skivade
1/4 hyvlad rödkål
1/4 el lite mindre grovriven morot

lägg i skålen/skålarna i lager för finaste färgeffekt. Dressa med

olivolja
hampafröolja för omega 3 6 9
rårisvinäger, the one and only
örtsalt
cayenne

Toppa med mycket frön. För RAW:a frön, blötlägg solrosfröna 6 - 10 h, och sedan grodda en dag, och sen torkar du i ugn en förmiddag. Och sesamfrön. De blötläggs 4 - 6 h före endagsgroddning och torkning på några timmar. Skölj noga efter blötläggning, så ev enzymhämare som gör dem svårsmälta och bevarade för vårplantering, sköljs bort med blötläggningsvattnet.
Blommor är så fint på! Här under är de huvudrätten i 4-rättersmiddagen på Friheten, Zams paradis utanför Örebro.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar