måndag 27 januari 2014

Min första mjölksyrning i rumstemperatur - Tistelvinds Kimchee



Jag tycker mycket om Tistelvinds Kimchi Hot, och äter den mycket under vinterhalvåret till mellanmål och till kräuterknackers. Jag vill prova om det går att göra den själv och spara pengar!

Så jag följde ingredienslistan och köpte 3 savoykål och en salladskål, 5 morötter, 2 röda chili, 1 dl vardera av ingefära och vitlök och 0.8 dl salt. Skar och skar i små skivbitar, rev och finhackade. Sen blandade jag och kramade och knog stampade grönsakerna som en surdeg, länge, så alla cellväggar krossas och vätskan blandar sig med chilin, ingefäran och vitlöken. Saltet saftar kålen. Sen fyllde jag på burkar och lämnade jäs plats överst. Jag tryckte och pressade ner i burkarna hårt, så att grönsakssaften nästan täckte grönsakerna. Jag hällde på lite vatten, så att de blev helt täckta.

De ska stå 1 - 2 veckor i sval och mörk rumstemperatur och mjölksyra sig, och sen in i kylskåp.
Idag när burkarna skulle luftas, som de ska varje dag i den svala rumstemperaturen, bubblade det i mina burkar och tryck pyste ut och det hade saftat sig mycket och runnit över lite. Mer plats i burkarna till nästa gång!! Det är så spännande!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar