tisdag 7 januari 2014

Marthas superenkla marinerade delikatess tofu



Det var en gång en examensfest. Där smakade jag Marthas marinerade tofu för först gången. Så len, så het, så ljuvlig! Så i höst när jag inte haft råd att äta kräuterknackers varje kväll, har jag funnit en underbar lösning. (http://foodtochangetheworld.blogspot.se/2010/01/krauterknackers.html)
Den ekologiska taifun kvalitetstofun kostar endast 30 kr för 400g på Goodstore i Stockholm.
Yipins 400g eko är mycket prisvärd o god.
Med lite färsk röd chili, tamari och olivolja - så har du enkelt din instant tofukick! 
O lätt o ta med som ett gott enkelt mål mat.

Till 400g fast tofu tar jag:

  • 1/2 - 1 finhackad färsk röd eko chili 

De finns ofta till halva priset på Ekoaffären Eat på Tegnérgatan 3, nära Birger Jarlsgatan.

  • 1 msk tamari

Tamarin som är glutenfri är både fräschare och godare än sojasås. Kvalitetstamarin från Clearspring som är en av de godaste tamarisarna finns för endast 100 kr för 1/2 l på Kate's Organic Market på Heleneborgsgatan nära Långholmsgatan i Hornstull. http://kartor.eniro.se/m/nx3nl
Den räcker minst en månad.

  • 1 dl olivolja för den lena rundheten i smaken

Jag skär tofun i 1/2 cm tjocka små rektanglar, större än på bilden. Blanda väl, smaka av. Det ska bli en perfekt avvägning mellan syrlig hetta, sälta och lenhet. Sen är det bara att njuta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar