måndag 27 februari 2012

Fika igen och raw lunch!


Promenerar längs norra djurgårdsbrunnsviken, solsidan, mot Etnografiska med familj och vänner lite då och då, det är ju Stockholms trevligaste restaurang och café inkl promenad! Och i lördags smakade jag min väns kål och rot sallad, oj oj oj!!! Jag var tvungen att beställa en egen tallrik!


Helt ekologisk och raw och fantastiskt god!!! Strimlad vitkål som bas, med accenter av morot, rödkål och ruccola. Och som pricken över i, rosavita polkabetor i stavar, som ett konstverk!! Och över allt detta hälls den perfekta Lingonvinagretten i en riklig ström! Den är dock inte helt vegan, utan innehåller honung.

Hemma kan ju detta åtgärdas med agavesirap, men jag gjorde ett av mina få honungsundantag, för att kunna delikatess äta ute på stan, centralt, vilket inte är raw lätt. Denna vinaigrette är spetsad med chili, och den heliga treenigheten lingon, sötma från honung eller agave och chili, är breathtaking.

En portion utan bröd och hommus kostar 65 kr, med lite övertalning att få köpa bara denna sallad från buffén. Jag lyxade till det med varmt så gott ekologiskt rooibos te från Brunkulla, med honeybush, blåbär och vanilj, och lite fänkål och blåklint, för skönhet och lugn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar