onsdag 18 januari 2012

..................☆✰✯ Nyår 2012 ✯✰☆..................


Lite senare, nu, kommer den goda nyårsmaten! Dillstuvad tofu är så gott!!!
Jag har en kärlek till tofu. Jag minns mitt första halvår i Haparanda hösten 2006, och jag hade mat rekat, och eftersom det inte fanns tofu i affärerna (den äckliga konserverade bluedragon varianten räknas inte), och restaurangen inte ville göra en deal med mej, hittade jag torkad tofu i Stockholmsbutikerna. Så de vart torkad tofu. När så stora nya coop skulle öppna vid ikea, och de hade tofu naturell, åt jag den direkt som den var ur paketet, kunde inte vänta. Det hade aldrig hänt förut.

Gör en vit sås genom att koka upp vatten, häll i arrowrot (c.a. 2msk arrowrot/3dl vatten) utrörd i lite vatten, och vispa ner i det kokande vattnet. Koka någon minut, havssalta och ha i mycket dill. servera med ångkokt potatis och tomatklyftor.
Avsluta med Booja booja Ekvadorianska raw cholkad hallon tryfflar med mango skivor.
Avnjutes med fördel med Tove Manselin i Hellestorp, Lemmland på Åland, efter stjärnhimmelsmeditation på Kasberget med milsvidutsikt över mörka berg och mörk skog, skärgård, hav, Mariehamn, med små små tysta för att de är så långt borta miniatyrfärgbollsfyrverkerier på utvalda ställen i den mörka världen som breder ut sig nedanför framför fötterna brevid elden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar