måndag 16 januari 2012

Authentic Warm Miso Soup with rice and potatoes


På kvällen äter jag varm mat med kokta grönsaker. Och nu är det misosoppa som gäller! Här kommer det klassiska receptet från Emi som är från Japan:

Koka upp en halv liter vatten och ha i lite wakame alger, 1-2 msk, i rätt små bitar. Hyvla sen i en 1/2 potatis i sneda, mindre bitar o en liten lök skuren från rot till topp i tunna skivor (de blir sötare då). Ha i spenatblad o gröna grönsaker på slutet och koka ett par minuter. Ta vilka grönsaker du vill. Jag har haft i broccoli och skärbönor, delikatessbönan, och bladspenat eller grönkål. Låt svalna. Sedan ska det vara kokt rundkornigt ris i soppan, ex rundkornigt råris, gårdagens ris. Jag brukar koka en sats o ha om jag tänker äta soppan några dagar, vilket jag brukar göra.

Blanda ut 3 msk miso i soppskålen med lite vatten, börja med lite i taget, så går det fort. Mison jag använder är Clearsprings ekologiska pastöriserade på brunt ris som finns på Gryningen och Ica Liljeholmen. Har i ett par dl av det kokta rundkorniga råriset. Och det svalnade kokta. Mison ska inte hettas upp för mycket,  för då förstörs de välgörande enzymerna. Smaka av med mer miso om det inte är salt nog, och mer vatten om det är för salt.

Beroendeframkallande! Detta var min frukost i ett par, tre år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar