måndag 4 juli 2011

Potatisblomkålsmos o marinerade köttstrimlor


Igår kväll provade jag o göra RAW blomkålsmos. Det smakade som potatismos! Jag rörde ihop

1/2 dl blötlagda tokade cashewnötter mixade så det blev små små smulor
2 dl blomkål i bitar mixade för sej till ett mos
rapsolja
örtsalt
Tamari och cayenne var väldigt gott på

Jag hade också en aubergine som behövde ätas upp sen länge, sen jag provade o äta raware. I min nya raw comfortfood bok, Eco Chef Bryan Au's Raw Star Recepies, hittade jag en inspirerande bild på hans teriyaki recept. De marinerade köttstrimlorna därifrån skulle det bli! Jag hyvlade auberginen på den tunna sidan i min mandolin, skalare går också bra, och skar skivorna i kors i 4 delar. Då går det att marinera på nolltid i

3/4 olivolja
1/4 tamari
en skvätt rårisvinäger

Jag vände dem då och då under 20 - 30 min, och pressade sen ur all marinad, som jag sparade till nästa batch. Det var lite pilligt att fördela dem på plåtens bakplåtspapper för att torka på lägsta ugnsvärme med luckan öppen med en ätpinne i 4h eller så. En ungspanna kan också ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Så nästa gång lät jag aubergine skivorna vara aubergine stora, och pillet minskade avsevärt. Och gud så gott!!! Det var värsta köttstrimlorna, bättre än sojastrimlor, lite torkad smak, helt otroligt. Jag åt upp 1/4 av plåten direkt och började gör den andra halvan av auberginen. 1/2 aubergine får plats på en plåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar