söndag 24 januari 2016

Saffranscocosgryta


En fin gammal fest favorit, som numera lyxar till vardagen och är lätt att göra! Med alla smaker, cocosmjölken och gräddens sötma, lite het från röd chili, lite syrlig från citron. Och saffran som jag älskar och vill laga mat med mest hela tiden egentligen! Och favorit grytgrönsakerna!
Förut så redde jag denna gryta med potatismjöl, men nu har jag börjat laga utan.
Sätt på det rundkorniga råriset först, så är det klart när grytan är klar.

1 stor purjo
1 rödchili
rapsolja, gunnarshögsgårds eller coops eko
lite vatten
0.3g ekologisk feministisk afghansk saffran från Saffran&co
4 buljongtärningar marigold less salt 
havssalt
2 burkar cocosmjölk
1 pkt havregrädde
2 morötter
1 liten aubergine
1 medelstor squash
1/2 blomkål
400g tofu

grönkål spenat
skärbönor
broccoli
citron

Stek purjo i större bitar och finhackad chili i olja. Häll i lite vatten och ha i det mortlade
safffranet. Skölj ur morteln med lite vatten så allt saffran kommer i! Häll i cocosmjölk och ha i morot i stora skivor och eller halvmånar och aubergine i stora bitar. Sen blomkål och squash i större bitar. Koka rätt mjuka en 6 min. Ha i stortärnad tofu. Sist har du i kvällens portion gröna grönsaker i bitar, skärbönor om det finns, broccoli och grönkål eller spenat och koka en 3 min. Ha i det gröna i ena änden av grytan, så är det lätt att sleva upp. Ångkoka det gröna separat nästa dag och värm dagens grytportion och ha i det ångkokta. Så har du alltid lysande gröna grönsaker i ditt storkok! Blanda i lite pressad citron i dagens portion för lite syrlighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar