fredag 20 november 2015

Tofugräddsoppan med grönt


Åh, detta är en sån feelgood klassiker jag på något sätt hittade på våren 2006, som frukost soppa.
Jag tröttnade aldrig på den i flera år. Den är som en misosoppa för vinter. Misosoppa som jag också haft som frukostsoppa i flera år innan jag började äta RAW vegan frukostar. Nu var det dags att laga den igen, jag hade hittat på en annan gräddig vintersoppa jag kommer lägga upp snart som påminde mig om den här.

4 dl buljong
liten näve krossade arame alger
1/2 grovriven potatis
3/4 dl finhackad grönkål/svartkål/nässlor/spenat
3/4 dl finbukettad broccoli
3/4 dl kvartad skivad squash
3 skärbönor i 1.5cm bitar eller sockerärtor eller mer av ovanstående
100g tärnad tofu
1 dl havregrädde
3/4 dl oskalade sesamfrön mixade med 1/2 dl vatten - sesamgrädde för kalcium

Koka allt en 5 min och ha i tofu och gräddarna på slutet. Om det är lättare ta bara havregrädde. Egen sesamgrädde ger en djup cellulär kalciumglädje som liksom bygger din kropps hus så himla stadigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar