lördag 2 maj 2015

Kao Tom Gai, thailändsk ris och tzay soppa



Det var 20 år sen jag åt denna soppa sist, när Malena lärde mig. En sån god chickensoup for the soul - ta hand om sej själv- soppa, nu vegan!

2 msk rapsolja
3 vitlöksklyftor
2 cm ingefära
125g tzay, skivad
2 l vatten
2 dl fullkorns jasminris
3 små gula lökar
1/2 dl clearspring tamari
2 marigold saltfri buljongtärningar
1 1/2 tsk salt
2 röda chili
1 knippa salladslök
1 kruka koriander
1 lime
1/2 tsk shichimi togrshi

Stek vitlök, finhackade och lika mycket ingefära i rapsolja i en stor gryta.
Tillsätt tzay. I en annan stor gryta koka upp 2l vatten och 2 dl fullkorns jasminris och koka 35 min, tills det svällt och blivit vitt. Häll över det stekta tzayköttet, och tillsätt lökarna halverade och tunt skivade från rot till topp och tamari, buljong och salt. Koka 3 min. När det är 1 min kvar ha i 1 skivad röd chili.
Strö över shichimi togrshi, 7 kryddor (chilipeppar, sesamfrö, japansk peppar, sjögräs, apelsinskal, hampafrö, vallmofrö) som finns på välsorterade asiatiska butiker och servera med pressad lime, färsk skivad röd chili, skivad salladslök och hackad koriander.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar