söndag 19 juni 2011

Soltorkad tomat & provençalskt kryddade groddade rostade RAW solrosfrön


Av en händelse när jag shoppade grönsaker till RAW food på mitt grönsaksfavvoställe, Ekoaffären (ekoaffären.se), där de har halva priset lådor med physalis, bananer, äpplen, rödlök, päron, apelsiner, you name it, så fick jag en förpackning Raw Health Vibrant Livings provençalskt kryddade solrosfrön. Den hade ramlat i golvet och gått lite sönder. Det är något jag aldrig skulle prova själv, svindyrt, pyttelite och säkert inte gott! Dyrt ja, pyttelite ja, men drygt, och helt otroligt gott! De är groddade och blir så mörare då.
Så några dar efteråt coppade jag receptet och här e de:

Blötlägg

2 dl solroskärnor i 6 - 10 h

och grodda sen i 1 dag.
Den dagen tar du

1/2+ dl soltorkad tomat
lite tamari
mycket provençalska kryddor

eller de örter du har hemma, jag hade timjan, basilika, stött fänkål, som faktiskt ingår i provençalsk kryddblandning och libbsticka, Mixa till en smet, blanda ner solroskärnorna och sprid ut på det bakplåtspapprade ungsgallret. Torka i c.a. 4h på lägsta värme, i ugnen med en ätpinne som håller luckan öppen, så att 40° inte överskrids och alla goda vitaminer, mineraler och enzymer överlever. En ungspanna kan ställas in överst och fyllas med kallt vatten för att hålla nere värmen. Sen har du ett snacks som kan konkurrera med de godaste chipsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar